Blog 9: Qualified diver!

31 maart 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

Al een aantal weken ben ik bezig om mijn alles eerste duibrevet te halen, RAID Open Water 20. En afgelopen weekend is het gelukt! Na het theorie exame en de poolsessies hier in het zwembad van Port Alfred was het dan tijd om de oceaan in te gaan bij Port Elizabeth. Vrijdagochtend vertrokken we om 7 uur richting Port Elizabeth waar we zouden slapen in het hostel van de duikschool. Gelukkig kan ik prima slapen in de auto dus was het vroege opstaan geen probleem haha. Eenmaal aangekomen was het gelijk uitpakken, omkleden, gear bij elkaar rapen en de auto in voor de allereeste duik! Dit weekend moesten we vier duiks doen en elke had andere oefeningen, tijd of diepte en als je die allemaal goed had gedaan kreeg je het certificaat. De eerste twee duiks op vrijdag waren tot 12 meter diep en moesten we de basis dingen doen als water uit je masker halen, masker volledig op en af doen, oren klaren en comfortabel worden zo diep onder water. De oefeningen gingen allemaal goed behalve diegene waarbij ik mijn masker volledig af moest doen. Toen ik het masker in m’n hand had en dus niks zag haalde iemand anders per ongeluk mijn mondstuk uit m’n mond en had ik geen zuurstof meer. Fijn... Maar snel over gestapt naar de oefening ‘wat te doen als je mondstuk uit valt’ en vervolgens weer het masker op gedaan. Toen de oefeningen voorbij waren konden we eindelijk gaan rond zwemmen en rond kijken. En wat was dat mooi! Het koraal was super kleurrijk met vooral veel paars en oranje maar ook geel, groen wit en zwart. Heel erg gaaf! Ook waren er ontzettend veel vissen in allerlei verschillende kleuren. Na de eerste duik die ongeveer een half uur duurde gingen we weer naar boven en terug naar het hostel. In het hostel konden we even chillen en boodschappen doen want in de middag zouden we weer gaan duiken. Dus weer alle spullen verzamelen, nat wetsuit aantrekken (wat echt onmogelijk is) en Sudafed innemen om de druk makkelijker van je oren af te halen. Op naar de haven en in de boot richting het rif. Dit keer gingen we weer tot 12 meter diep en zagen we haaien! Zo ontzettend gaaf! Een haai van wel 4 à 5 meter met zo’n scherpe snoet en witte onderkant zwom op nog geen 3 meter van ons vandaan! Zoooo cool!! Iedereen bleef super rustig en het was zo mooi om te zien hoe rustig die haai langs ons heen zwom. Later zagen we nog een wat vollere haai van 2 meter wat ook echt heel cool was! Helemaal moe en voldaan kwamen we terug bij het hostel en gingen we douchen en uiteten met z’n allen. Er waren 12 studenten van Stenden die ook de duiklessen hadden en dan 2 assistenten en 1 instructrice. Elke keer ging je met ongeveer 6 duiken zodat de instructrice iedereen in de gaten kon houden. We gingen naar een sushi restaurant en daar heb ik het toch maar weer geprobeerd... Maar nee sushi is niet mijn ding haha. Een paar is wel lekker maar na 4 vind ik het al vrij saai worden. Na het eten gingen we naar huis en viel iedereen eigenlijk gelijk in slaap.

Zaterdag stond mijn eerste duik alweer gepland om 7.30 Dus de wekker ging lekker vroeg en om half 8 stonden we weer klaar in onze nog steeds natte wetsuits. Maar helemaal excited want vandaag zouden we 18 meter diep gaan! Weer naar de haven, in de boot, naar het rif varen en achteruit de boot uitrollen en het water in. Dat achteruit rollen is echt heel leuk om te doen! Beetje struggles af en toe onder water als je te dicht op elkaar in de boot zat. Na 12 meter kreeg ik mijn oren niet open (zelfde gevoel als dat je hebt na vliegen) en dat begon zo’n pijn te doen dat ik bijna wilde stoppen met duiken. Travis, een vd assistenten heeft toen met mij een stukje naar boven gezwommen tot m’n oren weer open gingen en later zijn we weer langzaam dieper de zee in gegaan zodat m’n oren er goed aan konden wennen. En gelukkig had ik doorgezet want weer zagen we zulke mooie vissen en koralen, echt prachtig! Onder water moesten we weer wat oefeningen doen zoals wat te doen als je buddy, je duikt altijd samen met iemand binnen 3 meter, geen zuurstof meer heeft of jij zuurstof nodig hebt en moesten we met een compas in een richting zwemmen. Nadat iedereen deze oefeningen had gedaan was dederde duik alweer klaar en gingen we naar boven. Nog 1 duik en ik was qualified duiker!! Woehoeee! Om half 10 waren we terug in de haven en om 10 uur moest ik alweer op de boot zitten voor mijn laatste duik. Snel cyllinder verwisseld, naar de boot gebracht wat best wel zwaar is met een 12L cyllinder en we konden weer gaan. Op de boot zaten een aantal studenten die hun 4e duik gingen doen en twee die al klaar waren en een extra duik hadden geboekt. Eenmaal bij het rif gingen we het water in en na de buddy checks waren Stein en ik ready to go.  Eenmaal op de bodem zagen we een pijlstaartrog! Wooaahh zo gaaf!! We waren zo impressed dat we er een tijdje naar bleven kijken en toen we weer naar de groep wilden zochten we het gele lijntje wat de instructor vast houdt waar aan de oppervlate een opblaasboei aan zit. Eenmaal het lijntje gevonden waren we een beetje verbaast dat er maar zo weinig mensen bij de instructor waren maar omdat sommige nog de compas test moesten doen gingen we er vanuit dat ze daarom weg van de groep waren. Na een tijdje verder gezwommen te hebben draaide degene met het touwtje om en keek ons een beetje verschrikt aan! Blijkbaar hadden we het verkeerde touwtje gevolgd na dat we de rog hadden gezien en zaten we nu bij de groep die al gequalified waren, oops!! We moesten snel naar boven en terug naar de boot want dit was niet de bedoeling omdat we nog niet qualified waren en de andere groep zou ons missen. Foutjeee.. Eenmaal op de boot kwam de andere groep al naar ons toe en konden we de duik nog afmaken en hadden we alsnog ons certificaat. Yeeeeh!! Die dag was er nog één duik gepland voor degene die nog hun 4e duik moesten doen.  Ookal was ik al klaar voor het certificaat wilde ik heel graag nog een keer!  En dat kon gelukkig! Samen met Maurits die ook al klaar was met het certificaat gingen we nog een keer naar beneden met alleen de assistenten! Weer zagen we haaien wat zo ontzettend cool was! Ookal was het rif vergelijkbaar met wat we al eerder hadden gezien bleef het ontzettend mooi!! Na de laatste duik gingen we omkleden en douchen bij het hostel en weer terug naar Port Alfred. Het duiken was zo ontzettend gaaf en zo blij dat ik nu tot 20 meter diep mag duiken! Ondanks de ontzettend zere voeten die ik nu heb van de vinnen die niet goed zaten ben ik heeeel dat ik het heb gedaan en heb kunnen zien wat er allemaal op de bodem van een oceaan gebeurt! Zo een mooie, andere en rustige wereld, prachtig!!

Deze week is tentamen week en gelukkig ben ik alweer klaar (dinsdag). Maandag hebben we ons revenue systeem gepresenteerd voor het teaching hotel hier en vandaag een STR test gemaakt die ook lekker ging. Ondanks dat het allemaal goed ging ben ik heel blij dat de minor voorbij is want wat was het saai haha. Alleen maar data analysis en excel... het online marketing gedeelte hebben ze weggelaten. Was dat nou net het gene wat mij interessant leek! Maar goed, nu lekker drie weken vakantie (niet dat de rest van de tijd geen vakantie is haha) waarin ik met Panny, Anna en Lysanne de Gardenroute ga doen richting Kaapstad en daar mama, pieter en oma Ans ga zien. Heel veel zin in!!

Adiosss,

xx

1. Jetty:
    4 april 2017
    Hé gefeliciteerd met je duikdiploma. Ik liep een beetje achter met lezen, maar wat een prachtige verhalen en foto's. Alleen die bungee jump...............ik krijg het er nog benauwd van.
  2. A.C. van der Geest:
    9 april 2017
    we komen eraan!!!!!!!!!!!!!!!!!
  3. Els:
    19 april 2017
    Inderdaad avontuurlijk en een fantastische doorzetter ben je met al dat lopen springen duiken en wat al niet meer.
    Europa wordt heel saai voor jou. Nou, Sacha is hier en Anna Pieter en j oma komen er aan.
    Heel veel plezier.