Blog 18: Laatste grote reis in het mooie Zuid Afrika.

28 juni 2017 - Drakensbergen, Lesotho

Donderdag 29 juni

Om 9 uur begon de tocht die we hadden geboekt naar de Sanipass en dus moesten we redelijk op tijd ontbijten en opstaan. De tour begon bij ons hostel en zou tot 5 uur duren. Met een 4x4 auto uit de oudheid gingen we dan van start. Over hele hobbelige weggetjes waar je ook verplicht een 4x4 moest hebben gingen we steeds hoger. Bij de grens met Lesotho moest onze gids, Stuart nog wat dingen regelen en dan konden weer verder. We stopten af en toe voor hele mooie uitzichten en onder andere een bevroren waterval.  Hoe leuk! Ben je in zuidelijke Afrika sta je op ijs haha. Daarna gingen we nog verder rijden naar het hoogste punt vd pass die helemaal bedekt was met sneeuw! Eenmaal boven sloeg de auto weer af maar dit keer startte hij niet meer. Zelfs de gids raakte een beetje in paniek en wij moesten maar ergens gaan lunchen en dan zou hij ondertussen de auto proberen te fiksen. We hebben een heel stuk door de sneeuw gelopen om een beschut stukje te vinden en natuurlijk even een sneeuwballen gevecht gehouden haha. Gelukkig deed de auto het later gewoon weer en begonnen we aan de afdaling. Over de heuvels waren allemaal kleine huisjes verspreid met een weitje die door de herders werd gebruikt om in te slapen. Wij hadden het al heel erg koud met onze dikke kleren en handschoenen en mutsen.  En dan lopen de herders in lang niet zo dikke kleding de hele dag door de sneeuw. Dicht bij de grens gingen we nog bij een lesotho familie kijken. We kwamen in het huisje waar je echt gelijk zuurstof gebrek kreeg. Er werd gewoon in het huisje gestookt en meer dan één deur was er niet voor frisse lucht. We kregen zelf gebrouwen bier te proeven. Maar bluhhh dat was vies haha. Het bier rook opzich prima naar er zat een soort heel fijn zand in wat overal in je mond ging zitten. Na dit "aapjes kijken" wat we allemaal niet echt prettig vonden gingen we naar de hoogste kroeg van Afrika!   Het was een soort après-ski kroegje wat heel gezellig was en met een super mooi uitzicht! Helaas voelde ik mij al twee dagen heel slecht dus heb ik hèt lesotho mountain biertje niet gedronken. Na wat chillen was het weer tijd om terug naar het hostel te gaan waar we allemaal als een blok in slaap vielen.  Na een uur werden we allemaal weer wakker, behalve ik natuurlijk, ik lag in winterslaap haha. Maar oké toch opgestaan en aangekleed om uit eten te gaan voor Sytse zijn verjaardag. Bij een heel schattig tentje gingen we eten en daarna op zoek naar een kroegje. Er was er één en gelukkig was die open! Na een half uurtje heeft Felix mij naar huis gebracht met de auto omdat ik mij nog zo slecht voelde en is de rest redelijk dronken pas weer naar huis gegaan haha.

Vrijdag 30 juni

Aangezien de rest een redelijk zware nacht had gehad en ik heerlijk kon bij slapen duurde het even voor we helemaal opgestaan waren. We wilden die dag nog wel wat gaan doen dus zijn we gaan hiken.  We begonnen om 1 uur met een hike vanaf het hostel zo de bergen in. Het eerste gedeelte was vrij pittig omdat we alleen maar moesten klimmen voor we op het plateau kwamen. Toen we na één uur met heel veel pauzes op het plateau kwamen wilde de helft al weer terug. Samen met Simon en Felix ben ik toen verder gegaan om de route af te maken. Van het hostel hadden we een getekende kaart meegekregen met een omschrijving. Maar op de een of andere manier is er ergens iets mis gegaan want we liepen steeds verder een vallei in en van het hostel vandaan. Het was wel echt een hele mooie route met watervallen, rotsen waar we doorheen gingen en met stepping-stones een paar keer over de rivier. Het was een route van 2 à 3 uur in totaal en toen we om 4 uur nog maar niet de weg zagen die we al de hele tijd hadden moeten zien zijn we soort van omgekeerd om maar bij de weg te komen. Na nog ruim een uur verder lopen en klimmen kwamen we eindelijk bij de weg. Via de weg was het nog 2.5 km naar het hostel lopen maar we waren allemaal best wel moe dus heeft sytse ons met de auto opgehaald.  Heel chill haha. Tijdens de route van 13km hebben we baboons, elanden en nog een herder met schapen gezien. Het was echt een super mooie tocht die ik niet had willen missen en door al die frisse lucht voelde ik mij gelijk een stuk beter. In het hostel spraken we later met een man die precies dezelfde route wilde lopen en ook precies dezelfde "verdwaalde" route had gelopen. Misschien was er dan toch iets mis met de getekende kaart van het hostel haha

Zaterdag 1 juli

Weer een reisdag! Dit keer vanuit Drakensberg naar Durban. Een reis van 3 uur dus we konden nog rustig ontbijten.  Het enige puntje was nog wel  dat we nog geen accomodatie hadden voor die avond. Heel Durban, wat echt een hele grote stad is, was vol geboekt. Elk hostel, elk hotel. Na heel veel bellen bellen bellen hadden we uiteindelijk een hostel gevonden een half uur van Durban af. Het bleek nog echt een heel mooi hostel te zijn ook. Met een barretje, twee zwembaden, restaurant en chill ruimte nog geen 100 m van de zee. Echt fantastisch! Toen we aankwamen zijn Sytse en Simon gaan slapen omdat ze allebei heel ziek waren geworden, waarschijnlijk van de hoogte in Lesotho. Lysanne en ik voelde ons prima en zijn toen gaan lopen naar het strand. In korte broek stonden we in de zee. Dat verschil met twee dagen eerder, de sneeuw in Lesotho en nu weer aan het strand is wel echt heel erg leuk! Voor het donker waren we terug bij het hostel en heb ik heerlijk in bad gelegen. We hadden een privé kamer met z'n vieren met ligbad voor €12 pppn, echt top! Daarna bij het hostel nog wat gegeten en pool gespeel.

Zondag 2 juli

Waaaaa vandaag is een spannende dag!!! We gaan de big swing in het stadion van Durban doen!!! Een tijdje geleden kwam ik dit ergens op internet tegen en iedereen vond het wel een vet idee om te doen. Dus daar gingen we dan. We kregen een tuigje aan en moesten "oefen" springen   van een bank met kussens eronder.  Dat ging allemaal prima. De hele ochtend was ik al super zenuwachtig, als enige haha, maar toen we naar het stadion liepen hield ik het bijna niet meer! Gezekerd aan de rand moesten we een trap van ruim 300 treden op klimmen om naar het dak van het stadion te komen. Pfff flinke work out haha. Bovenaan gekomen moest Sytse als  eerste springen en zou ik daarna gaan. Via een smal trappetje klom je van de grote trap naar het spring plateau. Gelukkig was je overal gezekerd maar poehhh dit was wel weer hoog hoor. Bij Sytse zag het er allemaal goed uit en toen was ik. Kneiter zenuwachtig liep ik naar het springplateau. M'n voeten moesten steeds verder naar het randje en aaaah ik durfde bijna niet meer. Gelukkig waren de mensen op het plateau super vriendelijk en ben ik uiteindelijk toch gegaan!! Waaaaaaa zooo vet!! Het was echt super mega eng en ik heb ook ontzettend hard gegild maar pfoeeee dit was wel weer nice!!! Daarna zijn we doorgereden naar St Lucia wat nog ongeveer 3 uur rijden was. In St Lucia aangekomen was het echt een hele andere omgeving. Zo groen en bebost. Echt heel erg mooi! Toen we de rivier overgingen zagen we al wat nijlpaarden zwemmen. Zo vet! Bij de Spar hebben we alle spullen gehaald om bij het huisje pizza te maken en daarna savonds lekker bij een kampvuur gezeten . Ineens kwamen er allemaal mensen naar de kampvuur plek en bleek er een nijlpaard rond te lopen! Zo vet! We hebben een hele tijd rustig kunnen kijken hoe het beest eet en doet. Super nice!

Maandag 3 juli

Vandaag gingen we naar het nationaal park van St Lucia. En wauw zo veel neushoorns gezien! Echt wel 20 in allemaal kleine groepjes verspreid over het park. Het vette was dat ze allemaal nog hun hoorn hadden! Wat dus betekent dat ze een heel erg goed anti-stroperij team hebben zodat ze veilig kunnen rondlopen met hoorn. Verder nog hele grote, donkere giraffen gezien, olifanten, zebra's en antilopen. Na een dagje spotten zijn we gaan eten bij Alfredo, o.a. voor de gratis WiFi die het amper bleek te doen.

Dinsdag 4 juli

Vanochtend zijn we na het ontbijt en uitchecken op een boottocht gegaan.  De tocht van 2 uur bracht ons langs heel veel nijlpaarden en krokodillen. Wat het eerste uur nog heel leuk en spannend was maar daarna toch wel een stukje saaier werd omdat nijlpaarden niet de actiefste dieren zijn overdag en we vooral wat hoofdjes boven water zagen. Na de boottocht was het tijd om naar Swaziland te gaan! Het was best lang rijden en bij de grens hoopten we maar dat het allemaal goed ging met ons visa. Het douane systeem was echt super omslachtig maar we kwamen prima binnen. Het viel ons gelijk op hoe anders Swaziland is. Alle kinderen liepen hier in mooie school uniformen, amper afval langs de weg en de huisjes waren niet groot maar wel steviger dan het gemiddelde huisje in Zuid Afrika. Wat ook heel fijn was is dat de mensen  niet continue met huidskleur bezig zijn. Er wonen hier veel minder blanke mensen waardoor ook management posities door gekleurde mensen worden gevuld. Iedereen leek ook echt bezig met een doel. Anyway, na de boodschappen moesten we onze AirBnB zoeken en dat was nog best lastig aangezien ze geen straatnamen hebben in Swaziland. Na een hele tijd zoeken werd het toch wel vervelend want we konden ook niemand bellen aangezien ons Zuid Afrikaanse sim kaartje hier geen bereik had. Uiteindelijk bij een hotel gevraagd of ze onze gastvrouw konden bellen en zo kwam ze ons ophalen bij het hotel en reden we achter haar aan naar het huis. En het was echt een mega chill huis! Twee grote slaapkamers met allemaal een eigen badkamer en een mega woonkamer met open keuken. Na het koken hebben we toen eerst wat Nederlandse tv gekeken en daarna hebben we verstoppertje gespeeld. Dat was echt zo grappig hahaha.

Woensdag 5 juli

Nadat we lekker hadden uitgeslapen en chill ontbeten met gekookte eitjes en alles wilden we wat gaan doen maar wisten we ook niet zo goed wat. Gelukkig vonden we een kleine VVV. Overal waar het mooi is probeer ik de rest over te halen om te gaan paardrijden, zonder succes haha. Maar nu was het echt perfect want het was paardrijden door een safari park!!! Echt zo vet!!! Dus ik had mijn activiteit haha. De andere wilden nog graag een keer quadrijden en dat wil ik sowieso nooit meer doen dus nu hadden we allemaal iets leuks. Ze hebben mij bij het safaripark afgezet en toen gingen zij quadrijden. Ik had een vet aardige gids die het wel leuk vond dat ik vaker op een paard had gezeten. De rit was echt zo ontiegelijk mooi!!! Na een paar minuten stonden we al midden tussen de zebra's en antilopen!! En de omgeving was zo ontzettend mooi! We gingen door riviertjes, door de bossen en van de paadjes af door gras van een meter hoog. Van te voren had de  gids gezegd dat we niet konden draven of galopperen i.v.m. de andere dieren maar toen we op open veld waren mocht het toch en gingen we zo hard. Echt heel erg nice!! Ook nog heel dichtbij nijlpaarden en krokodillen gekomen. Dit was weer een gevalletje bucketlist!

Donderdag 6 juli

Vandaag was weer een reis dag van Swaziland naar het Krugerpark. Omdat we de grens over moesten waren we op tijd vertrokken maar gelukkig ging het allemaal goed en ben ik weer een paar stempels in m'n paspoort rijker. De eerste drie nachten hebben we een huisje in een park net buiten Kruger geboekt omdat in Kruger slapen toch wel heel duur is (€50 pppn). Bij aankomst stonden er al allemaal zebra's om ons huis. Hoe vet?! Helaas waren er ook dieren in het huis, namelijk muizen!! Gatsie gatsie gatsie. We zagen ze eerst in de slaapkamer en toen in de keuken en toen  langs de muren. Ieeeeekk. Dus verstoppertje spelen in dit mega huis was toen geen goed idee meer haha. Bij het pumlala gingen we eten. Het restaurant zag er echt heel mooi uit, in de buitenlucht maar ons eten leek meer op bittergarnituur dan het vlees wat we hadden besteld.

Vrijdag 7 juli

Na heerlijk even bij geslapen te hebben en chill ontbijten gingen we naar het Krugerpark. De crocodile bridge ingang zit een kwartiertje van ons vandaan en heeft veel wildlife. We hebben een flinke tijd rondgereden maar in totaal nog geen 50 km afgelegd omdat je elke keer weer wat ziet en sowieso maar 20 km per uur rijdt. We zagen heel veel giraffes, olifanten, zebra's, neushoorns, antilopen en nog veel meer ander soort dieren. Na een dagje spotten waren we best wel gaar en moe en hebben we toen heerlijk bij ons huis gebraaid en daarna bij het kampvuur gechilld. Top avonden zijn dat!

Zaterdag 8 juli

Een vol dagje kruger park  was het plan en dus waren we om half 10 bij de gate en konden we gaan spotten. Vandaag zagen we ook leeuwen op een rots liggen en een boze olifant die niet blij was met alle auto's. Uiteindelijk kwam hij ook heel dichtbij ons en dan is het wel even knijpen of het goed gaat. Gelukkig wel haha. Het Krugerpark is heel mooi maar na zoveel wildparken heb ik het nu wel een beetje gezien met alle zebra's en giraffen. Alleen de echt spectaculaire dingen zijn nog bijzonder of als ze heel dichtbij staan. Maar voor een olifant op 10 meter afstand stoppen we eigenlijk niet meer voor. Terug bij ons huisje hebben we wraps gekookt en die bij het kampvuur met zelf gezocht hout opgegeten.

Zondag 9 juli

Vandaag was weer een reisdag richting een andere gate van het Krugerpark, de Orpen gate. We zijn om het Krugerpark heen gereden en kwamen zo begin van de middag aan bij ons nieuwe plekje. Er bleek helaas niks van een restaurantje of supermarkt te zitten dus moesten we het doen met wat de kiosk verkocht.  Na de boodschappen zijn we weer het park in gereden en zagen we helaas echt heel weinig. Het was een super warme dag waardoor de dieren vooral in de schaduw liggen ipv rondlopen. Vlak voor dat de gate dicht ging kwamen we terug en gingen we de meest simpele pasta ever koken. In de avond gingen we nog op een nightdrive wat echt heel erg vet was!! Met zaklampen zoekend door de bosjes op zoek naar ogen die het licht weerspiegelden. We zagen echt een mega grote groep met buffalo's die blijkbaar knal groene ogen hebben.  De impala's hebben lichtgroene ogen en de katachtige oranje. Na een tijdje rijden liep er ineens een leeuw op de weg die zijn gebied aan het bewaken was. En we konden zo dichtbij komen echt heel vet! Hij heeft een aantal keer heel hard gebruld en liep toen weer rustig verder. We hebben ook nog een cevet gezien wat heel bijzonder is want die zie je bijna nooit!!

Maandag 10 juli

Laatste dagje Krugerpark alweer en dus moesten we alles inpakken en weer op weg. We waren kruger nog geen 10 minuten uit toen we iets over de weg zagen lopen. Rustig reden we verder om dichterbij te komen en toen bleek het een luipaard te zijn!!!! Dit was veel te toevallig maar wat vet!!! Rustig liep hij het gras weer in en was hij weg. Yessss weer eentje van de big five gezien!! Alleen de zwarte neushoorn heb ik niet gezien maar die is zo zeldzaam. Bijna niemand ziet die omdat ze zo schuw zijn. Maar de rest van de big five heb ik wel gespot gelukkig!! Na dit magische moment gingen we verder naar onze bestemming, Graskop. In de buurt van Graskop ligt de panorama route wat echt hele mooie uitzichten heeft. We wilden op de weg naar Graskop vast langs de blyde river canyon. Altijd leuk als Google maps je dan naar de andere kant van de canyon stuurt en je over wegen voor 4x4 auto's door de townships moet. Uiteindelijk bedachten we wel dat dit niet kon kloppen voor een redelijk toeristische plek en zijn we maar omgekeerd haha. Via de goeie route zijn we alsnog bij de canyon uitgekomen en dat was echt super mooi!! Hele groen bergen met fel blauw water wat door de kloof stroomde. Super mooi was het en echt mega groot allemaal!! Na goed rondgekeken te hebben zijn we naar Graskop gereden waar we een hostel hadden geboekt wat eigenlijk te vies was om lekker te kunnen koken. Dan maar uiteten, vet vervelend haha.

Dinsdag 11 juli

Panaroma route dagje! We zijn naar heel veel uitzichten geweest van de panorama route en de een was nog mooier dan de ander. Maar de canyon van de dag ervoor was toch wel echt de mooiste!! We spelen hier best wel vaak monopoly en de mac mac falls liggen in geel dus dat moest wel wat betekenen, logica toch haha. Na een kleine wandeling kwamen we bij de waterval maar die viel toch enigszins tegen. Dat kwam ook omdat er een 2 meter hoog hek voor stond om waarschijnlijk suïcidale mensen tegen te houden. Maar het uitzicht was daardoor wel licht verpest. De Berlin en Lisbon watervallen die we eerder hadden gezien waren indrukwekkender. Maar wat wel heel erg vet was is dat de mac mac falls ook pools hebben waar je in kan zwemmen! Heeeeeuyyy dat is mijn ding!! Dus daar gingen we naartoe en hebben Sytse en ik in het ijskoude water gezwommen. Het was echt super koud maar zo ontzettend mooi tussen de watervalletjes, rotsen en natuur. Heel sprookjesachtig. Daarna reden we door naar Nelspruit voor weer één overnachting. Het hostel was heel chill met vet aardige mensen en hondjes!! Niemand had echt zin om te koken of uit eten te gaan dus hebben we pizza gehaald en daarna bij het kampvuur het spel met de pan gedaan wat echt super grappig was!!

Woensdag 12 juli

Vanaf Krugerpark is elke dag een reisdag dus het was weer alles inpakken en door. In Nelspruit zitten echt super grote winkelcentra dus gingen we daar nog even rondkijken. Bij mijn koffie to go kreeg ik nog een hele rap van de ober over mij en m'n koffie die ik echt had moeten filmen want het was echt best wel vet haha. Wat ook echt super toevallig was is dat we Anna en haar familie tegenkwamen! Super toevallig, midden in de mall. Vet leuk om haar ouders even te ontmoeten en Anna weer te spreken. Na het winkelen zijn we doorgereden naar Pretoria, één van de drie hoofdsteden van Zuid Afrika. We kwamen er aan en vonden de sfeer heel wisselend. De ene buurt was mooi en netjes en vervolgens rij je in een straat vol met afval en vuurtjes midden op straat. De airbnb was heel nice maar omdat het al zo donker was buiten en het zelfs in de auto niet veilig aanvoelde omdat je continue werd klemgereden door taxi busjes hebben we eten laten bezorgen. Daarna zijn we opstap gegaan met de uber naar een hele chille plek met heel veel studenten.

Donderdag 13 juli

Gelukkig hoefde we pas om 12 uur de AirBnB uit waardoor we lekker konden uitbrakken en onze backpack vast zo goed mogelijk inpakken voor de terugreis. Na heel wat vouwen, puzzelen en spullen weg doen paste het gelukkig allemaal!! Maar dan ook net haha. In Port Alfred  hadden we al twee vuilniszakken met spullen gedoneerd en nu konden we ook weer twee grote boodschappen tassen vol doneren. Het was gelukkig ook de laatste keer dat we de auto moesten inpakken met twee backpacks, een hutkoffer en allemaal losse tassen en spullen. Maar het paste gelukkig weer en dus konden we naar Johannesburg gaan. Onderweg hebben we nog bij een soort batavia stad met allemaal outlets wat gewinkeld en toen kwamen we bij ons hostel.  En die was echt mooi!! Curiocity is echt een heel mooi hostel met zo'n hipster/urban sfeertje waar ze over alles hadden nagedacht. Heel erg nice!! Zo heel veel tijd hadden we hier ook niet dus zijn we naar de top of Africa gegaan. Een toren van 50 verdiepingen hoog waardoor je als je boven staat heel ver kan kijken. Daarna zijn we naar een hele lekkere Argentijn gegaan tegenover het hostel wat ook weer in dat urban sfeertje was ingericht. De manager van het restaurant kwam ons nog vertellen dat er naast nog een "geheime" bar zat met live muziek. Via een binnentuin kwam je bij een hele mooie bar waar een DJ draaide en af en toe ook saxofoon speelde. Het was echt een hele toffe plek en een perfecte laatste avond met Sytse en Simon.

Vrijdag 14 juli

De eerste vliegdag! De jongens hebben ons op het vliegveld gezet voor onze vlucht naar Kaapstad. En super toevallig, zien we daar Panny en Anna staan! Super leuk! Na al het geregel met douane en inchecken gingen we daarna even met z'n vieren ontbijten en elkaars avonturen bespreken. Onze eerste vlucht was met Kalula airways en in het begin was alles prima.  We konden op tijd in het vliegtuig en het leek allemaal volgens planning te gaan. Uiteindelijk hebben 40 minuten in het vliegtuig gewacht voor we konden vliegen omdat ze de trap niet los kregen hahaha. Zo typisch! Er werd ook omgeroepen dat dit heel ongebruikelijk was maar het wel opgelost moest worden. Goh haha. Uiteindelijk een prima vlucht en onze backpacks waren maar 20 kg!!  Woehoeee!! In Kaapstad zijn we nog wat wezen rondlopen en uiteindelijk nog één keer heel lekker uiteten bij Life met oesters en sparkling wine. Nu hoef ik de aankomende twee jaar geen oesters meer haha. En weer kwamen we bij het restaurant mensen van Stenden tegen. Bijna creapy haha.

Zaterdag 15 juli

Na een heerlijke nacht zijn we opgestaan en nog even de stad in geweest. Daarna met de uber heel erg op tijd richting het vliegveld om alles in te checken. Aangezien Lysanne vrij lang is kregen we op onze eerste vlucht een stoel bij de nood uitgang. Beenruimteeee!!

Zondag 16 juli

Na een hele lange reisdag van wel 24 uur kwamen we dan eindelijk aan op Schiphol!! En wat stonden daar veel lieve mensen!! Oma Ans, Papa, Jetty, Mama, Aster en zelfs Yentl was helemaal naar Schiphol gekomen. Wat een schatten!! Wat een verassing!! Helemaal blij om iedereen weer te zien! We hebben nog even met z’n alle, wij en ook Lysanne en haar ouders koffie gedronken bij het panaroma terras en daarna was het tijd om afscheid te nemen van Lysanne. Dat was heel onwerkelijk maar wat hebben we het goed gehad. Een half jaar lang 14m2 met iemand delen is soms lastig maar eigenlijk hebben we het altijd heel goed gehad met elkaar en zou ik met niemand anders dit avontuur beleefd willen hebben. In Beuningen aangekomen waren Papa, Jetty en Aster er ook weer en later kwam Mara ook nog op visite. Ook wel weer heel fijn om thuis te komen en al die mensen om mij heen te hebben.

Ik heb een fantastische tijd in Zuid Afrika gehad met ontzettend veel avontuur, nieuwe ervaringen, geweldige mensen leren kennen. Dit was een onvergetelijke tijd die ik iedereen gun!!

Drakensberg

Sani Lodge