Blog 3: Jeffreys Bay

15 februari 2017 - Jeffreys Bay, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

De eerste week zit er al weer op. Wat is dat snel gegaan zeg en wat een leuk weekend was het! Vrijdag (10-02) zijn we met 11 meiden naar Jeffreys Bay gegaan. Het begon eerst met 6 meiden maar tijdens het plannen de woensdag ervoor kwamen er steeds meer mensen aanhaken. Dus het plannen duurde ook wat langer haha. Maar vrijdag was het dan zo ver! In de ochtend ben ik eerst nog naar een duikschool hier in Port Alfred geweest want ik ga mijn duikbrevet halen! Het heet Open Water 20 Scuba  course waarmee je dus maximaal 20 meter diep gaat. Wat ik nog best diep vind voor mij als beginnertje maar dat komt helemaal goed. Het aanmelden was ook wel serious business, ze hebben wel 30 vragen gesteld over gezondheid en medische geschiedenis. Maar no worries mam en pap, ik was zonder twijfel geschikt om te duiken ;)We hebben eerst theorie die we moeten leren. Vervolgens gaan ze dat testen en ga je je materiaal passen en daarna nog 2x oefenen tijdens pool sessions om vervolgens..... een heel weekend te duiken in Port Elizabeth. Hoe cool!! J Na dat het duiken geregeld was gingen Lysanne en ik naar het centrum om een simkaartje te regelen. Wat nog wel ingewikkeld was omdat ze alle simkaartjes uit de winkel hebben geprobeerd voor er één het deed. Dus nu maar hopen dat de simkaartjes die we nu hebben niet kapot gaan haha. Daarna zijn we terug gegaan naar de campus om onze tas in te pakken voor het weekend in Jeffreys Bay. In drie, kleine maar goede autootjes gingen we dan die kant op. Gelukkig mag en hoef ik hier niet te rijden want van links rijden zou ik helemaal gek worden. In de auto hadden we een taakverdeling gemaakt: Jacintha was chauffeur, Lysanne keek goed mee ivm andere regels en links rijden en ik was chef wegwijzen. Toen we Port Alfred uit waren was het 99 km op  dezelfde weg, toen links en weer 120 km op dezelfde weg. Had ik toch mooi de goeie taak gekozen haha. Na 2,5 uur rijden kwamen we dan aan in Jeffreys Bay, een super leuk stadje aan de zee met een hele relaxte sfeer en veel surfers. We hadden 3 appartementen (Madiolyn) gehuurd die echt heel erg fijn waren!! Met Diana en Lysanne deelde ik mijn appartment (2 slaapkamers met elke een 2 persoonsbed, slaapbank in de woonkamer, mega grote open keuken, 2 badkamers en een heel chille woonkamer met balkon). Dit was echt heerlijk na een week op de campus waar ik ongeveer 16m2 met Lysanne deel (wat heel gezellig is maar af en toe ook wat klein). Na dat iedereen een beetje gezetteld en gedoucht was gingen we het stadje in om te eten. Bij een hele leuke mexicaan die nog de kerstverlichting had hangen gingen we eten. Het eten was heel lekker maar voor sommige toch iets te pittig.  Na het eten zijn we nog even op het strand geweest en daarna was iedereen zo moe dat we naar het appartement gingen en gelijk in slaap vielen.

Sommige van de groep zijn iets meer ochtend mensen dan de andere dus wij en een ander appartment besloten om lekker uit te slapen en om 10 uur te verzamelen en ontbijt te gaan halen. Aan het strand zat Tasty Table  een super schattig strandtentje met een hele lekkere ontbijt kaart. Eindelijk iets anders dan het brood met pindakaas of jam wat we op de campus eten. Echt een super leuk tentje! Toen iedereen uitgegeten was zijn we gelijk door gelopen naar het strand en zagen we dolfijnen! Dat was zooo cool!! Gewoon vanaf het strand zagen we ze in verte heen en weer zwemmen en jumpen. Aaaaah :) Ik was er zo naar aan het kijken dat ik vergat er foto’s van te maken. Maar ik neem aan dat iedereen wel weet hoe een dolfijn in de zee er ongeveer uitziet haha. Het begin van de middag hebben we met de hele groep lekker op het strand gelezen, in de zee gezwommen en 80x ingesmeerd. Tot nu toe alleen m’n haargrens op m’n voorhoofd verbrand, is geen aanrader. Damn dat doet pijn haha. Om 16 uur moesten we bij Island Vibe Hostel zijn voor de zipline die we zouden gaan doen. We waren op tijd bij het hostel maar een uur later vertrokken we pas richting de zipline. Het was echt een half uur rijden kris kras door velden, landwegen, bergen; alles. We zagen alleen niks wat op een zipline moest lijken, je verwacht toch wel hoge palen, veel mensen, bordjes met zipline etc. was er allemaal niet. Toen we op de parkeerplaats aankwamen zagen we wat de zipline was. Een waterval die nog amper water ‘gaf’ alleen een meer onderin en dan kon je met een zipline vanaf de top van de waterval zo het meer in en loslaten wanneer je wilde. Super vet!! Maar eerst dus de hike, wij hadden allemaal verwacht dat de hike bedoeld was om bij de zipline te komen maar dat stond er los van. Het begon te regenen en eigenlijk vond iedereen het wel spannend wat we nou precies gingen doen. Wetsuit aan en gaan. Op slippertjes gingen we over grotten, door grotten, zwemmend en klimmend langs mega rots partijen. Daarna nog een stuk door een soort van bos gelopen en daarna stonden we echt op een hele mooie plek. Op een heuvel met heel ver uitzicht en een ondergaande zon. Het was zooooo mooi!! Echt fantastisch! De gids legde ondertussen steeds dingen uit over planten, welke je wel kon eten, waar het goed voor was en welke extreem giftig waren. Daarna deelde hij iets heel droogs en hard uit en toen iedereen het in zn hand had zei de gids dat we nu allemaal koeienpoep vast hielden. Lekker, top, net zin in.

Zuid Afrika feitjes nr. 1: ‘Koeienpoep’

Vroeger en nu soms nog wel werd  koeienpoep gebruikt om huisjes mee te maken. Als het op droogt is het heel hard en met stro erdoor is het stevig genoeg. Als de huisjes dan gemaakt worden maken ze structuren in het de murens als versiering.

Heel vroeger wanneer het heel koud was en mensen geen schoenen hadden liepen ze achter de koeien aan en als die dan flatsten gingen ze daar in staan om de voeten op te warmen. Aanradertje voor mensen met koude voeten ;)

Tegenwoordig word koeienpoep serieus wel eens gegeten. Hiv/aids zijn hier een heel groot probleem en er is steeds meer medicatie beschikbaar maar die mag niet op de lege maag gegeten worden. En er zijn veel mensen die echt heel arm zijn en dan is de keuze niet reuze en is koeienpoep het enige wat ze dan kunnen eten. Heel raar idee dat er anno 2017 nog mensen zijn die zo leven eigenlijk.

Na de hike van ongeveer 2 à 3 uur kwamen we weer terug bij de waterval/zipline en hadden we allemaal heel veel zin om het water in te gaan. Als tweede ging ik van de zipline en wat was dat vet!! Het idee was heel simpel; aan een touw hing een ijzeren, omgekeerde T die je dan vast kon houden en dan ging je en kon je los laten wanneer je wilde en viel je in het water! Super vet! Ook nog een keer gewoon van de waterval afgesprongen maar dat was echt te eng haha. De tweede keer met de zipline ging alleen iets minder soepel... Je moest de ijzeren T steeds met een touw terug halen die helemaal nat was. Dus toen ik daarna aan de zipline ging hangen viel ik eigenlijk na 2 seconde al naar beneden omdat ik geen grip had. PATS met m´n billen op het water. Toen ik boven kwam was iedereen een beetje in shock of het wel ging. Maar het ging prima! Alleen super veel water binnen gekregen. Rond 8 uur waren we klaar met het water en gingen we terug naar ons appartment maar omdat het nog lang rijden was en de restaurantjes al dicht waren hebben takeaway gehaald en dat met z’n alle in ons appartment opgegeten. Daarna zouden we om 11 uur weer afspreken om nog naar een barretje te gaan want Sanne was om 12 uur jarig (dus zondag). En aangezien we nog 1,5 uur hadden tot 11 uur ben ik heerlijk in bad geweest. Weer helemaal schoon na het toch wel vieze water tijdens de hike en bij de waterval gingen we naar een barretje wat eigenlijk meer voor oudere was maar het enige was  dat open leek. Om 12 uur Sanne haar verjaardag ingeluid en niet veel later toch maar weer naar huis omdat we allemaal zo moe waren en we de volgende vroeg op moesten voor het verassingsontbijt voor Sanne en de safari.

Zondag gingen we naar het Kragga Kamme Game Park voor onze eerste safari tocht! Het park lag op de route naar de campus en daarom hadden we gelijk al alle spullen mee om daarna door te rijden naar Port Alfred. Het park had veel verschillende soorten dieren, apenbrug en een cheeta ‘kooi’ waarbij je de cheetas kon aaien. Dat laatste heb ik niet gedaan omdat het dier er een beetje zielig uitzag en het ook totaal niet natuurlijk is om een cheeta te aaien. De apenbrug hebben we wel gedaan. Dat was een looproute door een bos waarbij je apen zou moeten kunnen zien. Nou niemand van de groep heeft een aap gezien ookal waren we heel stil. Maar wel een leuk pad om te lopen. Om 14 begonnen we dan echt aan onze safari tocht met een open, mega jeep achtige auto waar een stuk of 20 man in paste. We zagen heel veel soorten dieren wat echt super mooi was. De gids was meer een radio en elke keer als we een dier weer zagen vertelde die weer het zelfde verhaal. Beetje random haha. Maar we hebben heel veel dieren gezien! Het jammere was wel dat het na een kwartier begon te regenen en het het heel hard waaide. Dus toen we alle dieren hadden gezien zijn we snel terug gegaan naar de parkeerplaats om om te kleden en in de auto te stappen om naar huis te gaan.

School is nog steeds heel chill en makkelijk te doen. Elke week moet iemand of een ander groepje een lecture geven en dinsdag waren Sofie en ik aan de beurt. Als eerste, maar dat wilde we graag want dan is het eigenlijk altijd wel goed wat je ook doet. De presentatie ging over CitizenM en we hadden een filmpje, content, statement en vragen om te discusseren met de klas en aan het eind nog een quiz om te kijken of iedereen had opgelet. En ze wisten alles! Dus dat was een goed teken :) De enige tip die we kregen was om geen rood te gebruiken in de PowerPoint omdat ze hier gewoon op de muur projecteren. Dus dat is ook weer lekker klaar.

Woensdag avond is hier studentnight, en dat begint al lekker om 20:00 uur dus ik ga mij klaar maken en dan die kant op.

Tot snel!

1. Jacqueline Kronenburg:
    16 februari 2017
    Jij liever dan ik, die zipline. Maar top hoe je met elkaar zo'n weekendje weg in een nieuw land organiseert. Enjoy!
  2. Marike:
    17 februari 2017
    Klinkt goed Nora! En je bent pas op 1/24e!
  3. Rob Bruning:
    18 februari 2017
    Mooie actie van jou met die zip-line!
  4. A.C. van der Geest:
    22 februari 2017
    hallo meisjes,
    Het is dus niet alleen blokken, ook nog tijd voor leuke dingen. Geniet ervan. Ik geniet van het verhaal. Groetjes Oma Ans
  5. H Bruning:
    22 februari 2017
    Ik ben vergeten te reageren.