Blog 2: Eerste paar dagen in Port Alfred

9 februari 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

Vrijdag 3 februari

Gisteren zijn we vanuit Johannesburg naar Port Elizabeth gevlogen. De vlucht had een kleine vertraging waardoor we rond 18:30 aankwamen op het vliegveld. We hadden een hotel geboekt heel dichtbij het vliegveld omdat we de dag erna weer naar het vliegveld moesten om opgehaald te worden door iemand van Stenden (hogeschool). Toen we allebei gedoucht hadden en ons weer een beetje fris voelde was het alweer te laat om nog naar het centrum te gaan en eigenlijk waren we daar allebei te moe voor. We hebben gebruik gemaakt van de roomservice. En dat ging niet al te soepel haha. We hadden niet bedacht dat we een telefoon in de kamer hadden en dus  stond ik bij de receptie te vragen of zij misschien voor ons wilde bestellen (de roomservice kwam van een restaurantje in de buurt). Een heerlijke pizza met pastrami, champignons en veel kaas, een basic salade en flesjes water. Een halfuurtje later werd er op de deur geklopt en roken we de pizza. Hmmmmm lekker! De pizza was echt top en bij de salade zaten drie soorten dressing. We kozen een dressing die lekker rook met kleine groene stukjes en zonder te proeven deden we alles in de salade en nam ik een hap. MEGA HEET! De tranen sprongen in m'n ogen, zweet op m'n handen en gelijk een knalrood hoofd . Wat een faal haha. Lysanne heeft de salade nog geproefd maar bij haar gebeurde precies het zelfde. Foutje!

De volgende ochtend hebben we ontbeten met vier andere meiden van school die ook in het hotel verbleven. Onze spullen ingepakt en op naar het vliegveld om naar pick-up verzamelplek te gaan. Met 12 man in een busje was het lekker plakkerig en warm maar verder prima. Na 1,5 uur moesten steeds meer mensen naar het toilet en stopten we bij de beste plasplek ooit! Het was een hutje met aan de achterkant een wc en een heel lang pad de natuur in. Toen we allemaal naar de wc waren geweest en we wilden gaan stond er ineens midden op dat pad een giraffe!! Op ongeveer 50 meter zo een groot, mooi dier zien was was echt heel erg gaaf!! Daarna nog een stukje verder met het busje om bij de campus te komen.

De campus en de accomodatie zijn echt heel chill! Onze verwachtingen voor de accomodatie waren dan ook niet heel hoog (één stapelbed). Lysanne en ik verblijven in Bottmil. Een groot complex waar ongeveer 60 studenten dus 30 appartementjes zitten met ieder een eigen wc, douche, normaal bed en kast. Heel erg chill! Ook wel lekker, in de kamer naast ons zit de router voor Wifi en de eerste paar dagen waren wij de enige met een warme douche, yes! De school zelf is ongeveer vijf minuten lopen en bestaat uit een dining hall (we eten elke avond in de kantine) met een binnen en buiten gedeelte, één auditorium waar ongeveer 80 man in past en een aantal kleine lokaaltjes, een bibliotheek en wat kantoortjes.

Deze week hebben we een aantal introductie activiteiten waaronder gisteren ( di 7-02) een township tour. Een township is een gebied aan de rand of net buiten de stad waar in de tijd van apartheid ‘niet- blanke’ mensen moesten wonen. De tour was met een busje en vrij ongemakkelijk omdat wij als rijke mensen even gingen kijken hoe slecht andere het hebben. Sommige minors, zoals social entrepreneurship en SPH zetten ook projecten op in de townships waardoor mensen van Stenden wel geaccepteerd worden om daar rond te kijken. In het begin leek het eigenlijk nog redelijk mee tevallen. Tuurlijk de huizen waren niet zoals wij gewend waren maar klein, heel kleurrijk en één waterkraan per huishouden die dan buiten stond. Maar er waren ook kinderdagverblijven, gymzaaltjes, opvang voor gehandicapten en een winkeltje. Alles was heel simpel maar het was er wel. Hoe verder we in de township reden hoe armer het werd. Achterin de township was de vuilnisbelt en daar schrokken we allemaal heel erg van. Kindjes die op blote voeten door het vuilnis zochten naar eten terwijl overal glas lag. Het was echt heel erg om te zien dat mensen op een vuilnisbelt opzoek zijn naar ook maar iets eetbaars of drinkbaars. Iedereen voelde zich ineens zo verwend en alles waar we tot nu toe over dachten van nou dat is vervelend dat dat er niet is (bv wij hadden één sleutel voor ons appartementje ipv allebei een eigen sleutel) was ineens zo belachelijk onbelangrijk. Ik realiseerde mij ineens heel goed dat ik het otnzettend goed heb en niet zo moet zeuren als een keer iets niet precies is hoe je het zou willen en dat ik blij moet zijn dat ik zekerheid heb dat er altijd eten en drinken is.

Gisteren (di 7-02) ook de eerste les van mijn minor gehad en dat klonk super leuk! Het is een kleine klas (12 man) maar wel heel gezellig. Ingeroosterd stonden lessen van 8-11 uur maar om 8.45 hr waren we al klaar, dikke prima! Dat was een gevalletje TIA: ‘This is Africa’.We gaan in groepjes een systeem op zetten waar het leerhotel van Stenden South Africa hun revenue en prijzen mee kunnen bepalen. Lekker veel excellen, yeeh haha. Verder hebben we de aankomende weken ook een aantal keer een gastcollege van een meneer die dit soort systemen bouwt voor grotere hotels, super interessant! Daarna zijn we naar het strand geweest wat echt super mooi was maar wel een  eindje lopen. Ennnnnnn.... ik heb voor het eerst in de indische oceaan gezwommen! J Super sterke stoming en best wel koud haha.

Dat was het weer voor nu J

Doeiii

Ps: ik schrijf de blog in verschillende dagen waardoor dingen als ‘gisteren’ oid niet altijd kloppen. Maar dat is maar even zo ;)

1. Jetty:
    9 februari 2017
    Wat heb je al veel gezien en meegemaakt....... en je bent nog maar net een week weg!
    Ik kan me voorstellen, dat het bezoeken van een township heftig is. Het zet je wel aan het denken.
    Ik verheug me al op het volgende blog.
  2. Anna:
    9 februari 2017
    Ha die Nora, heerlijk om te lezen, wat een indrukken. De sleutel maar niet verliezen....
  3. A.C. van der Geest:
    12 februari 2017
    hoi Nora en vriendin.
    Je moeder gaf een tip dat er berichten van Julie waren. Ik zoeken en ja onder het bericht dat je een blog zou maken vond ik uiteindelijk het gezochte. Moet anders kunnen gezien mijn ervaringen met jullie reizen. Veel plezier en een goede tijd daar. Oma Ans