Blog 1: Het avontuur is begonnen!!

3 februari 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

Woensdag 1 Februari

De dag voor vertrek! Mijn backpack is ingepakt met heel veel kleren, schoenen en verder alleen de essentials zoals een snorkel set en vinnen ;) ’s Avonds had ik nog een afscheidsfeestje met familie en vrienden en lekkere, nederlandse pannekoeken en erwtensoep. Tijdens de quiz over Zuid Afrika bedacht door Aster, Myrthe en Joeri val ik en mijn gebrek aan voorbereidingen hard door de mand. Oops! Maar met een klein beetje hulp van de andere toch nog alle vragen kunnen beantwoorden.

Donderdag 2 feburari

Yes! Eindelijk is het dan de dag van vertrek.Hier kijk ik al zolang naar uit en heb ik al die tijd voor gespaard. ’s Ochtends afscheid genomen van mama en pieter en samen met Aster ga ik naar de bus en vervolgens samen met de trein naar Schiphol. Op Schiphol ontmoet ik nog mijn spirit animal Olaf en kijken we naar de vliegtuigen vanaf het panorama dak. Ik vlieg samen met Lysanne en als zij er is met haar ouders drinken we nog even koffie en gaan we vervolgens onze tassen inchecken. Allebei precies 21 kg! Dat gaat dus net goed maar die laatste spulletjes die er nog even snel ingingen wogen dus toch nog 5kg. Dan is het tijd om echt afscheid te nemen en gaan we door de douane. Alles gaat op schiphol electronisch, zelfs het paspoort scannen gaat via een apparaat, heel apart. Na de douane begint het lange wachten en genieten we nog even van de WiFi. Totaal niet telefoon verslaafd allebei ;) Het leek ons slim om gewoon in de gate te wachten tot dat de meeste mensen al weg waren en dan in een keer door te lopen. Maar zone 2 werd nog een laatste keer omgeroepen en toen we op onze boardingpassen keken zagen we dat wij dat waren! Snel pakten we onze tassen en konden we zo in één keer langs de rij het vliegtuig in. Toch weer mooi geregeld haha.

Het vliegtuig van Qatar Airways was echt huge. Echt een mega ding en vandaar ook de verschillende zones  (delen vh vliegtuig). Allereerst gingen we door de business class om in onze zone aan te komen. De business class is echt mega luze maar economy is ook zeker niet verkeerd! Allemaal een eigen schermpje met films, muziek, spelletjes en vlucht informatie, een dekentje, extra kussen en verassend veel beenruimte. Vooral dat laatste konden wij als lange nederlanders wel waarderen ;)

De vlucht zelf was niet heel bijzonder. We vertrokken op tijd met af en toe een kleine beetje turbulentie. Naast mij op stoel A zat een super vriendelijke meneer die in Zuid Afrika is opgegroeid en al 18 jaar in Nederland woont. Hij was super enthousiast over onze reis en we hebben hem natuurlijk ook het een en ander gevraagd. We hoopten natuurlijk dat bij de andere vluchten persoon op stoel A ook zo chill zou zijn. We kregen tijdens de vlucht echt mega veel eten, echt heel vervelend... ook elke kaar weer drinken vragen, heel naar allemaal haha. Nee grapje, de service was echt top en met een film, tijdschrift, kletsen en slapen ging de tijd nog redelijk snel voorbij.

Eenmaal aangekomen in Doha (Qatar) konden we redelijk makkelijk de nieuwe gate vinden en keken we echt om ons heen hoe mooi de luchthaven is en hoe anders mensen eruit zien. Nog even snel naar het toilet en dan terug naar de gate. In het vliegveld gingen we eerst weer door de business class en daar zaten mensen al aan de champagne, super fancy! Wij liepen weer verder en kwamen bij het economy gedeelte.  De persoon van stoel A zat er al maar die was gelijk in slaap gevallen en werd pas wakker toen we aankwamen in Johannesburg, dikke prima!

We merkten gelijk toen we het vliegtuig uitkwamen dat het hier toch wel een stukje warmer is, winning! De zon scheen en ondanks dat het bewolkt was werd ik er helemaal gelukkig van. Het is nog wel lastig inschatten wanneer mensen je  gewoon willen helpen of dat ze wel even met je meelopen om te laten zien waar je naartoe moet en vervolgens een fooi verwachten. Hier zullen we aan moeten wennen en dan komt dat ook helemaal goed.

We wachten nu op het vliegveld van Johannesburg op onze volgende en laatste, binnenlandse vlucht naar Port Elizabeth. Daar zullen we één nachtje in hotel Road Lodge slapen. Vorige periode voor school een assignment over deze hotelketen gemaakt dus ik ben helemaal op de hoogte van hun  krachten, verbeterpunten en financiele status, dat dan weer wel voorbereid ;) Morgen, zaterdag 4 feburari zullen we door een bus vanuit Stenden opgehaald worden en naar Port Alfred rijden waar de hogeschool en campus zijn.  Zin in!! J

1. Els:
    4 februari 2017
    Hey Nora, wat goed klinkt dat en dat je niet zo veel wist.... ach veel te ontdekken dan... heel veel plezier daar!!!!!
  2. Big sis:
    Hey Noor!
    Thanks voor de snelle update. Je schrijft super leuk! Veel plezier daar.
    Xx Myrthe
  3. Jacqueline Kronenburg:
    4 februari 2017
    Ergens doe ik iets niet goed. Ik begin ook met online marketing... maar dan op maandagavonden in Amsterdam. Ik wil ook een minor in Zuid-Afrika! Ik ga genieten van je blog Nora. Uiteraard verwacht ik ook nieuwe marketingkennis in een apart blog. Leer ik jou de Amsterdamse kneepjes van het vak:)
  4. Laura:
    4 februari 2017
    Leuk verhaal Noor!! Veel succes en plezier daar :)
  5. Jetty:
    5 februari 2017
    Veel plezier. We genieten van je blogspot...
  6. Jetty:
    5 februari 2017