Blog 4: Cambert de giraffe

22 februari 2017 - Bathurst, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

Wat gaat de tijd snel zeg! Het is alweer week 3 en eigenlijk voel je constant een soort van druk dat je heel veel wilt doen en zoveel mogelijk nog moet doen. Dat motiveert ook weer om veel te ondernemen en dat doen we dus ook zoveel mogelijk. Alhoewel, soms willen we gewoon een avondje niks doen en daar kunnen we dan ook echt van genieten haha.

Afgelopen weekend zijn we in Port Alfred gebleven maar hebben we alsnog veel gedaan. Vrijdag (17-02) zijn we met weer een groep meiden naar een tamme giraffe hier in de buurt geweest. Het was ons niet helemaal duidelijk wat we hier van konden verwachten en hoe een giraffe nou tam kon zijn dus we waren heel nieuwsgierig. Met een busje die ons op school op haalde gingen we naar Mansfield game reserve wat ongeveer een halfuurtje rijden was. Tijdens de rit stopte onze chauffeur bij de supermarkt en ging rustig even boodschappen doen. Typisch haha. Maar goed, het duurde niet lang en het was wel een aardige man. Bij aankomst bij de tamme giraffe bleek het gebied veel groter te zijn dan gedacht. De giraffe, Cambert stond voor het hek waardoor we 20 minuten hebben gewacht voordat we erdoor konden. Helemaal top want hierdoor hebben we super leuke foto’s van dichtbij kunnen maken. Cambert was trouwens de enige ‘tamme’ giraffe van het game reserve en dit komt omdat zijn moeder is overleden tijdens zijn geboorte en hij toen is verzorgd door mensen. Cambert is ook de enige niet-noordelijke giraffe in het game reserve waardoor hij niet door de groep giraffen wordt opgenomen en dus meer naar andere dieren en mensen trekt (noordelijke giraffe hebben een hele duidelijke blokjes patroon en niet-noordelijke een wat vagere vormen blokjes).Wat we merken is dat het nog lastig is om je ergens echt op voor te bereiden en te weten wat er nou precies gaat gebeuren omdat websites niet altijd compleet zijn of foldertjes niet meer up to date dus ook hier stond ons weer een verrassing te wachten. Het park was veel groter dan gedacht en je had drie opties: een looproute met gids, zonder gids en een tour met de auto door het park. De meeste  en mij ook leek het heel erg cool om zelf te lopen door het park omdat dit uniek is. Vaak mag je door het parken rijden en vooral niet het raampje omlaag doen etc. Dus dat we dit keer mochten lopen was heel speciaal! Het zou een wandeling van 2 uur worden waarbij je zelf de route moest zoeken (volg de gele stenen was de instructie). Helaas had één van de meiden een zwakke enkel waardoor we met de auto gingen.  Achteraf een goede keus want dit keer scheen de zon heel fel en hadden we een super leuke gids! We stapten in de safari auto en gingen via de meeste hobbelige wegen eerst naar de zebra’s. Er waren serieus gewoon wegen door het park voor de housekeeping die de verschillende lodges moest onderhouden maar als echte rangers gingen we precies naast het pad hobbelen voor de off road ervaring. Logica haha.

Zuid Afrika feitjes nr. 2: 'Zebra's'

Heeft de zebra een wit met zwarte huid of een zwart met witte huid? Ondanks dat het lijkt dat een zebra een witte huid heeft (omdat de poten wit zijn) heeft de zebra een zwarte huid en dus witte strepen. Maar de enige manier omdat terplekke echt te bewijzen is om de zebra te scheren en dat is een beetje zielig. Dus laten we de gids maar geloven.

Vaak zie je dat zebra’s elkaar ‘knuffelen’. Ze staan dan omgekeerd naast elkaar en leggen hun hoofd op de billen van de ander. Dit doen ze (en dit vond ik echt mega slim want hoe kunnen ze dit nou weten?!) omdat veel roofdieren waaronder ook leeuwen alleen de kleuren wit en zwart kunnen zien en het dus vooral van silloutten van prooien moeten hebben. Als zebra’s dus gaan ‘knuffelen’ en ze niet meer de standaard zebra vorm hebben zien de meeste roofdieren dus niet meer dat het zebra’s zijn. Geniaal!

Nog een ander dieren dingetje wat ik echt wel fascineren vond was dat ze het sap van een bepaalde plant gebruikt kan worden om te vissen. Vissen hebben een soort systeem waardoor ze gewicht kunnen droppen als ze naar beneden willen en andersom. Door het sap van die plant verstoord dit systeem en kunnen ze alleen nog maar aan de oppervlakte zwemmen, dus makkelijk te vangen. Zo slim!

Verder hebben we tijdens deze tocht weer heel veel mooie dieren gezien en dat verveeld nooit. Het blijft heel gaaf om een giraffe te zien eten of lopen. Ohja! Nog zo iets, giraffen lopen echt een beetje gek. Ze zetten dus eerst hun linker voor en acher poot een stapje naar voren en dan hun rechter voor en achter poot. Als je er lang naar kijkt ziet het er een beetje ongemakkelijk uit.  Op de helft van de tour stopten we boven op een berg en hadden we een heel mooi uitzicht over het dal met alle soorten grond en bebossing. Er waren trouwens heel veel mensen aan het werk omzoveel mogelijk bomen weg te halen. Dat doen ze dus zodat er meer gras kan groeien en aangezien de meeste dieren die daar leven gras eten worden er hopelijk meer baby’s geboren, cute!

Toen we terug kwamen wilden we onze chauffeur van het busje bellen om ons op te komen halen. Bleek dat die arme man de hele tijd in z’n busje heeft gewacht tot we klaar waren. Nadat we weer in het busje zaten gingen we richting de big pineapple. Maar die was ook echt biiiiiig, jemig haha. Het was een gebouw in de vorm van een ananas met daaromheen allemaal ananas plantages. We hebben daar wat foto’s gemaakt en daarna was onze ‘tour’ weer afgelopen. De chauffer had ons allemaal afgezet bij het winkelcentrum en daar gingen Lysanne en ik even samen lunchen. Want ondanks  dat we kamergenootjes zijn zien we elkaar toch niet zo veel als we zouden willen. Andere roosters, andere opdrachten en andere dagen waarop je druk met school bent. Dus nu plannen we vaak gewoon iets leuks om samen te doen. De lunch was echt heel lekker en ik had zelfgemaakte icethee van cranberry’s en rooibos. Heel erg nice! Sowieso doen ze hier heel veel met rooibos. Zo kan je bijna overal wel Red Cappuccino krijgen wat dus cappuccino met een rooibos smaakje heeft. Een beetje gek maar wel lekker. Na de lunch hebben we nog wat gewinkeld omdat we voor de volgende dag ook een extra kledingstuk nodig hadden.

Zaterdag (18-02) was er een strandfeest bij Kenten on Sea wat ook de reden was waarom we in Port Alfred bleven. Het was een strandfeest waar heel veel van school ook naar toe gingen en hele leuke verhalen over rond gingen. Rond 16 uur zouden we met 10 man in een busje richting het feest gaan. Alleen het vervoer was echt drama. De hele school wilde dus die kant op en elke keer pakten andere weer andermans busjes. Maar oke, uiteindelijk kwamen we er dan toch en met het tempo waarin ze hier rijden ben je eraltijd sneller dan je denkt. Bij de ingang moest iedereen een kledingstuk doneren voor het goede doel, hoe goed beacht! Aangezien we zelf nog niet extreem breed in de kleren zitten hadden we de dag ervoor iets gekocht om te doneren. Anyway, wat een super vette locatie! Bovenop de rotsen was een bar voor drankjes en eten, wc, entrance etc. als je dan richting de achterkant doorliep kwam je bij het terras en vanuit daar liep er een zandpaadje naar benden, naar het strand. Hier was het strand veel breder dan normaal waardoor er een soort van festival tent kon opgezet worden. Met mooie doeken, verlichting en het feit dat je je slippers in de bosjes kon leggen en de rest van de avond op blote voeten kon lopen was het echt heel erg leuk! Een nadeeltje, het was een techno feest... Seriously, van alle soorten muziek kiezen ze techno. Tja, dat is niet zo mijn ding haha. Dan heb je een deuntje zonder stem wat echt de hele tijd doorgaat. Heel af en toe kwam er een zinnetje en dat zongen we dan ook keihard mee haha. Wat later op de avond gingen we pizza halen en die was zo lekker!! Er waren meerdere soorten maar ik had de lekkerste haha. Met kip, ofcourse en een soort curry/ketchup mengsel en groente. Hele gekke combi maar wel heel lekker! Daarna hebben we gewoon weer verder gedanst en rond half 11 hadden we een taxi die ons terug zou brengen naar een kroegje bij de campus. En wat een timing! Toen wij 5 minuten in de taxi zaten begon het zo hard te regenen maar wij zaten lekker droog, heuy! We kwamen aan bij Ferry’s, een poolcafeetje 5 minuten van de campus vandaan waar elke avond een heel oud mannetje je drankjes serveert. Hij valt echt elke keer in slaap achter de bar en vindt het daarom ook niet heel prettig als je iets bestelt want dan is hij weer wakker. Ook een manier van horeca haha. Aangezien het cafeetje zo dichtbij de campus is en je er kan poolen voor 2 rand (14 cent) per potje is dit wel een hele chille plek. Om stipt 12 uur sluit de man ook zijn café en is hij weer klaar voor die avond.

Zondag (19-02) hadden we met Sofie, Iris, Gunnar en Floor afgesporken om bij hen te brunchen. Zij wonen in een bungalowpark iets verderop en hebben dus een huisje met koelkast, woonkamer en het beste... een balkon met uizicht op zee! Een betere start van een brakke zondag was er niet. De dag ervoor hadden Lysanne en ik al booschappen gedaan en dus moesten we een stukje lopen met watermeloen, stokbrood, toastbrood, kaas en eieren. Het was het helemaal waard! We konden super ver kijken en zagen de zee, het strand en de duinen. De lucht was mooi blauw, het zonnetje scheen en het eten was heel lekker. Prima middagje J Na dat de afwas was gedaan zijn we nog wezen koffie drinken bij Guido’s, een restauarant/bar aan het strand waar ook de studentenavonden zijn. En vervolgens was het al weer tijd voor het avondeten op de campus. De ene keer is het eten uit de kantine beter dan de andere keer maar op zondag zit er een toetje bij dus dat is altijd goed!

Doeiii

De nieuwe week is weer begonnen en vandaag, woensdag (22-02) heb ik mijn duiktheorie gehaald! Het was nog best pittig want je moest 9 handleidingen lezen die elk tussen de 20 tot 40 paginas waren. Na elke handleiding was er een tussentoets en als je die allemaal had gehaald mocht je de eindtoets maken waar alles bij elkaar kwam. In één keer gehaald!! J Je moest minimaal een 8/10 halen en met 8.2 was ik dus prima geslaagd. Morgen ga ik naar de duikschool om een duikverzekering te regelen en een wetsuit, vinnen etc. te passen. Ben benieuwd!

1. Anna:
    22 februari 2017
    doe mij ook maar zo'n lieve giraffe in de achtertuin! Wat kan je veel beleven in 1 week zeg, jeetje. xxxx
  2. H Bruning:
    22 februari 2017
    Goed te horen dat je zo hard aan het studeren bent en je eerste examen al gehaald hebt.
  3. A.C. van der Geest:
    23 februari 2017
    Hoi Nora,
    Als wij komen hebben we vast geen gids meer nodig. Jij weet de wegen de leuke kroegjes. Zet de Bokma maar koud. gr. Oma Ans
  4. Marike:
    23 februari 2017
    Test: wat is de druk 3 m onder water?
    Veel plezier! Duiken is heerlijk als je eenmaal in het water ligt ;)