Blog 6: Eerste keer duiken en surfen!

3 maart 2017 - Port Alfred, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

Vorige week donderdag (2-03) had ik mijn eerste duiksessie in het zwembad! Super spannend! Samen met Sofie, Diana en Maurits moesten we zodra we klaar waren met de les naar de duikschool gaan om richting het zwembad te rijden. Voor alle lessen hebben we dezelefde lerares die normaal maar de helft van de tijd nodig heeft. Geroosterd stond tot 12.30 les maar vaak zijn we rond 11uur wel klaar dus dit hadden we ook tegen de duikschool gezegd. Helaas was het donderdag net anders... De hele week werden onze lessen gegeven door Derek Martin. Een mega slimme man die een nieuwe KPI, trevpar, voor hotels heeft bedacht en daar omheen een heel bedrijf heeft opgebouwd. Hij wist echt alles van revenue management wat heel interessant was maar daardoor duurde de les wel langer dan gebruikelijk. Vanaf 11 uur begonnen we hem dus wel een beetje te stressen toen we zagen hoeveel slides er nog moesten komen. Nog 30!! Uiteindelijk waren we half 12 klaar en 3 gemiste oproepen van de duikschool verder. Gelijk de duikschool gebeld die ons maar op kwam halen zodat ze niet hoeften te wachten voordat wij daar waren... oops! De duikinstructrice Keryn is gelukkig heel aardig en was niet boos ofzo maar het zou een lange middag worden dus moesten we zo snel mogelijk in het zwembad liggen. Via de duikschool waar we onze wetsuits, BCD, snorkel en vinnen moesten ophalen gingen we dan eindleijk naar het zwembad voor onze eerste duik! Allereerst moesten we een zwem test doen die inhield dat we 200 meter moesten zwemmen en aansluitend 10 minuten drijven of watertrappelen. De baantjes zwemmen ging echt prima maar het drijven was niet echt mijn ding. Ik ´viel´ de hele tijd met m´n billen naar beneden dus ben toen maar gaan watertrappelen en ondertussen kletsen met de instructeurs zodat dat de tijd wat sneller ging. Iedereen had de zwemtest gehaald en toen konden we eindelijk beginnen met duiken. Wat was dat gaaf! Ook al was het water maar 2 meter diep was het toch echt heel erg cool om eindeloos onder water te kunnen blijven. We hebben de handsignalen nog een keer doorgenomen, geoefend met je masker ‘klaren’ als je hem kwijt raakt of er water in komt, wat te doen als je buddy of jij geen lucht meer hebben en hoe je perfect horizontaal kan zwemmen en hoeveel gewichtjes je daarvoor nodig hebt. Dat laatste is nog best lastig maar later lukte het gelukkig heel goed en gaf het echt een heel cool gevoel. Na 5 uur in het zwembad geoefend te hebben waren we klaar en ook helemaal kapot.  Maar zooo veel zin in het duikweekend dat we eindelijk de zee in gaan!!

Vrijdag (03-02) zou ik met Diana en Sofie op een BoozeCruise gaan. Een partyboot die over de Kowie river zou varen met chille muziek en drankjes. We hadden er echt helemaal zin in en  waren er helemaal klaar voor om een lekkere feestje te vieren op een mooie boot. De BoozeCruise viel alleen wel iets tegen haha. We werden met een busje opgehaald vanaf de campus en bij de haven zagen we een boot liggen waar mensen drank en versiering aan het inladen waren. Dat was 10 minuten voordat we zouden gaan varen dus we dachten dat dat niet onze boot zou zijn en we maakte nog grapjes over hoe de boot er uitzag. Het was een oude boot die er gewoon een beetje sneu uitzag. Verassing! Dat was wél onze boot, yeeh haha. Oke, maakt niet uit we maken er wel een feestje van was de stemming aan de kant. Maar ook van binnen was de boot een beetje zielig, of schattig zou je het ook kunnen noemen. In het midden was een klein barretje en aan de rand zaten stoelen die vast zaten aan het dek en die ook net te ver van elkaar vandaan stonden om te kletsen maar weer te veel stoelen om er een dansfeestje van te maken. Tjaaa haha en dan... We kregen wel een lekker glaasje bubbels en de andere drankjes waren ook echt prima! Aangezien het midden op de dag was en niemand echt goed had geluncht was het na één glaasje bubbels al heel gezellig haha. Samen met wat Amerikaanse meiden hebben we echt een super leuke middag gehad en genoten van het uitzicht en de boottocht.  Maar een partyboot zou ik het niet noemen haha.

Na het avondeten op de campus gingen we naar club Lounge voor de bar olympics. We baalde van te voren dat we te laat waren om ons aan te melden voor een team maar toen we zagen wat ze moesten doen was het beter zo. Elk teamlid moest bijvoorbeeld een emmer bier drinken voordat ze uberhaupt mocht beginnen. Nevermind haha.  Bij Lounge heb je drie gedeeltes wat het echt een chille plek maakt. Je hebt een chill plek met pooltafels  en tafelvoetbaltafels, een buiten gedeelte met boompjes en een klein barretje en gewoon een dansvloer met DJ. Na Lounge zijn we naar de KFC geweest wat echt heerlijk was na een avondje uit. Het was echt een top avond!

Zaterdag ging mijn wekker om 5 uur omdat Lysanne die ochtend met haar minorklas naar Kaapstad ging voor een week. Ik was om 4 uur thuis van het stappen dus na één uurtje slaap mocht ik alweer opstaan om haar uit te zwaaien. Daarna wel gelukkig weer verder geslapen maar om 8 uur was ik helemaal wakker. Beetje jammer want die dag zouden we gaan sandboarden (snowboarden over de duinen). Sofie, die ook naar Lounge was geweest en ook een kamergenootje heeft die naar Kaapstad ging die ochtend had hetzelfde probleem en om nou brak elke keer een duin op te lopen zagen we dus niet meer zo zitten. Om toch nog wat te doen zijn we na de lunch  met Diana richting Rosehill Mall gegaan om wat te shoppen. Opzich zit ik redelijk goed qua kleren maar was ik alleen vergeten om wat fancy kleren mee te nemen voor al die hotello dingen en etentjes... Tja toch iets te praktisch ingericht qua op vakantie gaan haha. Dus een mooie zwarte rok gekocht waarmee ik elk topje/shirtje in m’n kast een beetje fancy kan maken. Na het winkelen zijn we terug naar de campus gegaan en zijn we ’s avonds met z’n drieen naar Links gegaan om te eten. Links is een super lekker restaurant met echt prachtig uitzicht over de zee en heuvels. ’s Avonds na het eten  hebben we daar nog gekaart en hadden we uitzicht over de heuvels met allemaal kleine lichtjes, prachtig!  Na het eten wilden we nog naar Ferry’s en Guido’s maar zaten we met een security issue. We liepen met drie meiden over straat en dat kan rondom de campus nog prima in het donker maar heel fijn voelde we ons niet. Sofie woont op een ander deel van de campus dan Diana en ik dus toen we bedachten dat op de terug weg Diana en  ik nadat we Sofie thuis hadden gebracht we alleen naar huis moesten vonden we dat geen fijne gedachte. Normaal hoor je tijdens het avondeten wel of er mensen naar Guido’s gaan maar ivm het etentje bij Links hadden we geen idee of er andere waren die met ons mee konden lopen. Dus hadden we besloten om niet te gaan en security te bellen om met mij en Diana mee te lopen naar het andere deel van de campus. Security is wel 24/7 bereikbaar maar om ze nou ’s nachts te bellen om te vragen of ze je vanuit de kroeg naar huis willen brengen vonden we ook een beetje ongemakkelijk. Uiteindelijk konden we dus niet veel meer dan security te bellen en naar huis te gaan.

Zondag ochtend heb ik heerlijk uitgeslapen want ’s middags zou ik voor het eerst gaan surfen! Met Gunnar, Diana en Sofie zouden we om 14 uur opgehaald worden door Dave, de surfleraar. Dave is echt een super chille oude hippie die z’n baan als journalist heeft opgezegd om full time te kunnen surfen en surf les te geven. Schoenen doet ie niet aan en alles is cool en relax. Op het strand deden we een wetsuit aan tegen de kou en dan waren we klaar om te gaan surfen. Dacht ik... We gingen eerst op het strand oefenen. Je moest een surfplank tekenen, er ‘op’ gaan liggen en met je armen  gaan peddelen. Genant haha! Na al dat gespartel in het zand moest je een push up doen en dan gaan staan met je voeten in één lijn in het midden van je board. Dit ging nog best makkelijk en na een paar keer oefenen ging het snel genoeg om het water in te gaan. Eerst gingen we een stuk de zee in en dan als er een goeie golf kwam moest je op je board gaan liggen,heel hard met de golf mee peddelen en als je merkte dat je op de golf zat opstaan. Nouuuu dat ging niet soepel haha. Elke keer als we probeerden te staan kwamen we of niet overeind omdat je board te glad was, gebrek aan kracht, te weinig balans of waren we te laat en zat er al geen vaart meer onder het board. Oke, dit had ik echt onderschat. Omdat we toch heel graag wilden staan gingen we toen twee om twee het water in zodat de leraar meer kon helpen. En toen begon het te lukken! En wat was het leuk!! Het was zo cool om op een board te staan! Het voelt echt een beetje alsof je op water loopt, heel gek haha. Uiteindelijk heb ik vijf keer echt goed kunnen blijven staan tot aan het strand wat voor een eerste keer heel netjes was. De eerste keer dat je een golf volledig in je gezicht krijgt pruttel je nog maar later maakte het allemaal niet meer uit en voelde we ons al echte surfers. For sure dat we er zo niet uitzagen maar dat maakt even niet uit haha. Na 2,5 uur waren we helemaal kapot omdat elke keer weer tegen de golfen in het water in lopen best wel zwaar is en er ook een stevige wind stond. Moe maar helemaal blij deden we onze wetsuits uit en konden we douchen op het strand. Heerlijk!

Bij RosehillMall zit een bioscoop en de dag ervoor hadden we gezien dat zondagavond LaLaLand zou draaien en daar wilden we alle drie graag naartoe. Dave vond het niet erg om ons naar de mall te brengen en zo kwamen we daar rond half 6 aan en de film zou om 6 uur beginnen, helemaal top. Net niet, de hele bioscoop was dicht met witte hekken en trallies... ow oke dit is een beetje jammer... Het restaurant tegenover, Spur werd aangeraden door andere studenten dus gingen we daar eten. Gingen die ook om 18 uur dicht. Jemig haha. Toch ervoor gekozen om te bestellen en ze zouden het zo snel mogelijk serveren dat we nog redelijk rustig konden eten. Dat kwan neer op in 20 minuten een heel bord eten op eten. But we did it! En het was inderdaad lekker maar niet extraam bijzonder. Met de taxi, die je voor 3 euro overal naartoe brengt gingen we weer terug naar de campus om te douchen, op te maken en naar Ferry’s te gaan vervolgens naar Sofie haar huis om spullen te droppen en dan weer naar Guido’s.  Klinkt misschien onlogisch maar qua afstand is het wel logisch haha. Het was echt een super gezellige stapavond en daarna hebben we met z’n drieen bij Sofie gelogeerd aangezien al onze roomies in Kaapstad zaten en we zin hadden om oldschool te logeren.

Uitgaan is hier een beetje een dagelijkse bezigheid omdat er verder niet veel te doen is. Zelfs leraren zijn verbaast als je een keer helemaal fris in de klas zit en zegt dat je de avond ervoor niet op stap bent geweest want zelf gaan ze ook vaak op stap en kom je ze ook tegen. Gezellig... haha. Gelukkig is het uitgaan hier heel goedkoop en betaal je voor een mixdrankje ongeveer 2 a 3 euro. Veradelijk wel haha.

Toedelss,

xx

1. H Bruning:
    11 maart 2017
    Goed te horen dat je zo hard studeert, en het toch naar je zin lijkt te hebben.
  2. Christie Bruning:
    13 maart 2017
    Zo te lezen heb je het daar wel naar je zin, klinkt heel avontuurlijk allemaal! Geniet er nog van verder!
  3. Oma Annie:
    21 maart 2017
    zaterdag op het verjaardagsfeestje van Aster het adres van je blog gekregen
    heb nu alles gelezen, wat maak je veel mee!
    ik kijk uit naar het vervolg