Blog 12: 3 weken vakantie! Ookal is het hier één grote vakantie ;) deel 3/3

20 april 2017 - Bredasdorp, Zuid-Afrika

Hoiiiii!

Super leuk dat je de moeite hebt genomen om op mijn blog te kijken! De aankomende 6 maanden ben ik Zuid Afrika voor mijn studie hotelmanagement. Hier in Zuid Afrika ga ik de volgende twee minoren doen; Online Marketing and Revenue Management en International HRM. Via deze blog zal ik jullie af en toe updaten over hoe het gaat en wat ik hier beleef.

Donderdag 20/04/2017

De ochtend begonnen we rustig met de omgeving verkennen waarin het guesthouse gelegen lag en gingen we naar de supermarkt voor ontbijt. Oma had voor mij belegen kaas meegenomen en met het donkere brood die ze bij de winkel verkochten was ik zo gelukkig! Eindelijk even geen toastbrood met pindakaas of pasta. Yeeeh dankie oma! We zaten op het dakterras en het uitzicht was echt heel mooi zo met de stad en de Tafelberg om ons heen. We begonnen de reis met een hop-on hop-off bus. Super toeristisch natuurlijk maar wel een makkelijke manier om in één dag zoveel mogelijk te zien. Onze eerste stop was Longstreet waar we even rond keken en er een aantal marktjes waren. Na Longstreet gingen we naar Kirstenbosch, de botanische tuinen van Kaapstad. Er was een entree waar je een kaartje moest kopen om naar binnen te mogen. Met mijn Zuid Afrikaanse studentenkaart kreeg ik korting (als inwoner van Zuid Afrika). Dat voelde toch wel cool haha. We hebben in de tuinen rond gelopen en rondgekeken. Het was er heel mooi, allemaal verschillende soorten planten, bomen en wat vijvertjes. De zon scheen die dag ook goed dus dat maakt zo’n tuin natuurlijk nog tien keer mooier. Na Kirstenbosch namen we de bus terug maar omdat het al laat op de dag was konden we niet nog een stop maken. Toch was dit ook wel goed omdat ze in de bus al zo veel vertelden en we veel konden zien. We hadden de blauwe bus route die helemaal rond om de Tafelberg reed dus na Kirstenbosch moesten we nog wel een heel eind bussen voor we weer rond waren. ’s Avonds gingen we eten bij Marco’s place samen met Lysanne. Het was een Afrikaans restaurant met muziek en dans en natuurlijk ook Afrikaans eten. Ze hadden als dagspecial een bord met krokodil, kudu en springbok. Die had ik gekozen en als voorgerecht had ik gefrituurde rupsen. Geen gewone rupsen, maar rupsen rupsen. Van die dikke zwarte rupsen. Dit had ik niet helemaal bedacht van te voren haha. Eenmaal voor m’n neus zagen ze er nog precies uit als rupsen en waren het er ook veel meer dan gedacht, en gehoopt haha. Het waren er wel een stuk of dertig!! Het smaakte eigenlijk niet echt ergens naar en het was misschien ook niet persé vies maar het idee dat ik rupsen aan het eten was uuughhh bah. Nu kan ik in iedere geval wel zeggen dat ik het heb geprobeerd haha. Na dit voorgerecht had ik heel veel zin in m’n hoofdgerecht en dat was gelukkig heel lekker. Behalve de krokodil, dat was iets minder mijn ding. Dat smaakte een beetje naar kip met een hele stevige structuur en een gek bijsmaakje. Het was niet het lekkerste wat ik in Zuid-Afrika heb gegeten die avond maar zeker wel het meest aparte!

Vrijdag 21/04/2017

Het weer was goed om de Tafelberg op te gaan en dat moest natuurlijk gebeuren dus was dat het plan van die dag. Mama en Pieter zouden de hike gaan doen die ik eerder met Anna had gedaan en oma en ik gingen met de kabelbaan. We hadden de kaartjes al van te voren gekocht zodat we niet in die hele lange rij hoeften te staan waar iedereen het over had. Eenmaal aangekomen bij de kabelbaan was er bijna niemand en konden we zo in het karretje stappen en naar boven, prima! Het zou nog even duren voordat mama en Pieter boven waren dus gingen oma en ik een beetje rondkijken. Later nog met z’n allen rondgelopen en foto’s gemaakt en toen weer met de kabelbaan terug. Met de uber gingen we richting Longstreet voor het goud musem. De straat en het huisnummer hadden we snel gevonden alleen zagen we het museum maar niet. Na lang zoeken gingen we het maar aan iemand vragen in een ander musuem wat er praktisch naast zou moeten zitten. De man vertelde ons dat het goud museum niet bestond en dat het was vervangen door het Nelson Mandela museum, waar we nu dus binnen waren. Nadeel van reizen met een verouderd reisboekje haha. Het museum was ingedeeld in zes gebieden en samen met een gids liepen we overal langs. De man was duidelijk geraakt en geinspireert door Nelson Mandela want hij vertelde met zo veel liefde, passie en details over alle gebeurtenissen. Na het museum hadden we een hele kip bij de supermarkt gehaald met wat groente en aardappelen voor het avondeten. Die kip was zooo lekker! Na het eten heeft oma mij weer klaverjassen geleerd. Iets wat we zeven jaar geleden tijdens de reis door Australië heel veel hebben gedaan maar ik weer compleet verleerd was. Van niemand beter dan oma had ik het nu weer kunnen leren.

Zaterdag 22/04/2017

Na drie nachten in Kaapstad geweest te zijn met elkaar was het tijd om aan de reis richting Port Alfred te beginnen. We hebben nog een laatste keer van het dakterras genoten voor we gingen rijden richting Bredasdorp met een stop in Hermanus. In Hermanus hebben we op een hele mooie plek met uitzicht op zee wat gegeten en nog een kleine poging gedaan om walvissen te zien. Eigenlijk zitten ze hier alleen in de winter, onze zomer maar het kan altijd gebeuren dat je ze ineens ziet. Rond de middag kwamen we aan in Bredasdorp. Het is een heel klein dorpje waar eigenlijk niet heel veel te doen of te zien is. We zijn na het inchecken daarom doorgereden naar l’agulhas, het zuidelijkste puntje van Afrika waar de twee oceanen elkaar raken. Dat was eigenlijk niet zo bijzonder haha. Ondanks dat je weet dat het niet zo kan verwacht je toch twee oceanen die een beetje tegen elkaar opstromen of in ieder geval iets bijzonders haha. Behalve het bordje met de twee oceanen was dat het niet. Nadat we een tijdje hadden rondgelopen en gekeken gingen we weer terug naar het hotel waar we gezellig met z’n vieren op één kamer sliepen. We gingen uiteten bij Julian’s, het enige restaurant wat uberhaupt nog open was rond 19 uur in de avond. Het eten was heel lekker en toen we terug in het hotel waren gingen we nog een potje poolen. Pieter bleek echt super goed te zijn! Ik kan echt heel slecht slapen als ik andere mensen geluid hoor maken in hun slaap, ookal is het alleen maar ademen of licht snurken. Aangezien we die nacht met z’n vieren op één kamer lagen en gelukkig iedereen gewoon ademde kon ik dus niet slapen... Uiteindelijk heb ik toen midden in de nacht een bedje in de badkamer opgemaakt waar ik prima heb verder geslapen haha.

Zondag 23/04/2017

Het hotel had een beetje een vergane glorie sfeer en dat kwam overal in terug. Het was allemaal goed en prima maar het gebouw was duidelijk niet nieuw. Precies hoe je het in zo’n klein doorreis stadje zou verwachten. De volgende stop was Wilderness waar we via Swellendam, het op één na oudste stadje van Zuid-Afrika naar toe gingen. Op de route lag het Bontebok National Park waar mama, Pieter en oma hun eerste safari hebben gedaan en we de wildcards konden gebruiken. Het was een redelijk klein park waar we heel veel bontebokken hebben gezien, dûh haha en ook een aantal zebra’s. In Wilderness aangekomen bleken we nog geen kilometer van het hostel te zittten waar ik met Sofie en Gunnar was geweest. Het was een heel mooi huisje met balkon en uitzicht op de Wilderness.

Maandag 24/04/2017

Na het ontbijt zijn we naar het ‘centrum’ van Wilderness gegaan. Er zit één kleine buurtsupermarkt haha. Toch konden we er alles vinden wat we nodig hadden en hoefden we niet verder te rijden naar een grotere supermarkt verderop. Die middag gingen we de hike doen die ik eerder met Sofie en Gunnar had gedaan naar de waterval. Na een tijdje gingen oma en ik vast terug en liepen mama en Pieter het stuk nog af richting de waterval. De hele weg liepen we langs het water en ineens komen er wat kano’s voorbij waar Panny, Anna en Lysanne in bleken te zitten! Super leuk! Zuid-Afrika wordt klein haha. Afgesproken om even te appen over of nog wat samen konden doen. Toen mama en Pieter teug kwamen vertelden ze dat zij ze ook al waren tegen gekomen en hadden uitgenodigd voor het eten. Helemaal leuk!! De hutspot spullen waren al ingekocht maar omdat er ineens drie man meer mee zouden eten gingen Pieter en ik nog even naar winkel. Het werd een combi van hutspot en braaien met wat vlees, brood en groenten en wat extra flessen wijn haha. Het was echt super gezellig met z’n allen en na het eten hadden we nog een kampvuur gemaakt en heeft oma een klaverjas college gegeven aan de andere meiden. Super leuke, spontane avond!

Dinsdag 25/04/2017

Na twee nachtjes in Wilderness geweest te zijn was het weer tijd om verder te reizen richting Stormsriver. Op de route lag Knysna en hier zijn we gestopt voor de Knysna Heads. Derde keer haha. Daar bij hetzelfde restaurant als met Sofie en Gunnar koffie met een heel groot stuk taart gegeten. De rest van de dag zaten we er vol van haha. Toen we weer verder wilen gaan moest ik nog snel even naar de wc. Er was een leuke ober die mij al eerder was opgevallen. Zoals altijd was de vrouwen wc bezet. Daarom ging ik maar naar de mannen wc maar toen ik klaar was en die leuke ober mij uit de mannen wc zag komen keek hij mij een beetje gek aan en kon ik het wel vergeten haha. Vanuit Knysna zijn we toen richting Plettenbergbay/Robberg gereden. Weer een bekende plek maar juist daarom ook heel leuk omdat ik veel kon laten zien. Daarna doorgereden naar Stormsriver Sanparks. Bji aankomst in het huisje was het zooo koud omdat het huisje al de hele dag in de schaduw had gestaan dat we gingen vragen of we naar een ander huisje mochten. Dat kon gelukkig! ‘Even’ naar de receptie betekende wel een kwartier met de auto rijden en bellen kon ook niet omdat er geen bereik was. Toch bijzonder.

Woensdag 26/04/2017

Heerlijk wakker geworden bij ons huisje aan zee en na het ontbijt naar de big tree gereden om daar te wandelen. De big tree was zo gevonden en dus gingen we nog een wandeling doen. Omdat de big tree overal zo gepromoot werd had je toch wel verwachtingen maar die werden niet helemaal waar gemaakt. Nog steeds mooi hoor maar niet extreem extreem groot haha. Tijdens deze wandeling kon ik wel mooi de bergschoenen proberen die mama had meegenomen voor mij voor de hike bij Drakensberg later dit jaar wat een pittige wandeling gaat worden. En gelukkig zaten ze lekker. Na het wandelen gingen we weer terug naar het huisje waar mama en Pieter de hike naar het uitzicht punt nog gingen doen. Aangezien ik die ook al eerder had gedaan bleef ik lekker chillen bij het huisje met oma en ben ik nog bij het souvenirwinkeltje wezen kijken. Ze verkochten er een heel mooi springbok huidje wat ik wel een hele bijzonder souvenir vond voor mijn tijd hier in Zuid Afrika.  Toch nog even laten liggen omdat ik het niet overhaast wilde kiezen. ’s Avonds bij het huisje 30 seconds op de Ipad gespeeld wat echt super grappig is met drie generaties! De ministers van vroeger kende ik niet en oma die Hardwell (DJ) als hardware omschrijft maakte het heel leuk!

Donderdag 27/04/2017

Na twee dagen Stormsriver was het weer tijd om verder te reizen. Ik wilde het springbok velletje toch wel heel graag hebben dus zijn we nog even naar het winkeltje gegaan en heb ik een hele mooie uitgekozen. Super lief, ik kreeg hem van oma alvast voor mijn verjaardag. Heel erg lief! Gelukkig kregen we er een brief bij dat de springbok géén bedreigde diersoort is zodat we geen moeilijkheden zouden krijgen op het vliegveld. Via een stop bij een koffietentje voor wat wifi om de laatste dingen uit te zoeken reden we naar Oudenbosch Farmstall voor roosterkoek om die vervolgens aan het summerstrand bij Port Elizabeth op te eten en door te rijden naar Addo. Zo kun je heel veel doen en zien in één ochtend haha. Ons verblijf, een park in de buurt van Addo Elephant Park was echt super super mooi! Het heet Addo Bush Palace en het is echt perfect! Het is 10 km van de doorgaande weg af waardoor je echt niks anders hoort dan de geluiden van vogels. Het uizicht was ook echt fantastisch met hele mooie bergen en wilde dieren zoals bavianen en antilopen en onze kamers waren ook echt poepie mooi en luxe. Prima verblijf weer! Omdat het dus zo afgelegen was is het dichtsbijzijnde restaurant 45 km. waar je ongeveer een uur over zou rijden door de hobbelige wegen. Gelukkig serveerden ze ook bij het hotel. Elke dag was er een vast 4-gangen diner wat om 7 uur geserveerd werd. Super slim en heel erg lekker!

Vrijdag 28/04/2017

Het hotel was omgeven door natuur en het bezat ook enkele wilde dieren. We konden gewoon rondlopen over het terrein om de beesten te spotten. Helaas zagen we niet heel veel wilde dieren maar toch kleine aapjes, antilopen en in de verte struisvogels gezien. Ook zagen we ergens een karkas liggen van een groot beest wat echt ontzettend stonk. Maar echt heel erg haha. Aan het eind van de middag hadden we een tour geboekt door een private safaripark in de buurt, Schottia dus moesten we na de lunch in de auto op weg naar het park. We zaten met drie andere in de jeep en begonnen onze gamedrive in het niet-leeuwen gedeelte. De gids, Reinier vertelde dat ze vroeger één groot park hadden maar dat er toen 11 giraffen zijn opgegeten door de leeuwen en dat dat een beetje een duur grapje was. Daarom hebben ze nu een gedeelte met en zonder leeuwen. In het niet leeuwen gedeelte zagen we neushoorns, nijlpaarden, krokodillen, olifanten, antilopen en heel veel pumba’s. Super leuk! Toen het donker begon te worden gingen we naar een hele mooie locatie om te eten. Midden in het safari park stond een pad belicht met fakkels die naar een ronde plek ging met kampvuur. Hier stond een heel buffet en alle jeeps kwamen hier samen om te eten. Het eten was heel erg lekker en de locatie heel sfeervol. Na het eten was het tijd om naar het leeuwen gedeelte te gaan. We reden in het donker, dus echt met van die jeepsafari lampen zoekende naar de dieren  reden we rond. We hadden geluk want de leeuwen waren een aanval op de antilopen aan het voorbereiden. Het vrouwtje leidt de aanval en de mannetjes volgden haar. Na lang kijken, wachten en soms stukjes verder of terug rijden gingen ze helaas niet aanvallen. Toch was het heel gaaf om die leeuwen zo te zien sluipen richting hun prooi. Dit nacht gedeelte van de gamedrive was zo speciaal en uniek wat het, na toch aardig wat safari’s gedaan te hebben, weer heel anders maakte.

Zaterdag 29/04/2017

Zaterdag was Addo dag! Addo is een safaripark waar echt iedereen naar toe gaat omdat het zo groot en mooi is maar vooral omdat er mega veel olifanten zitten. Het leuke is dat je er zelf doorheen mag rijden en dat deden we dan ook. Van Noord tot Zuid is 40 km maar omdat je vaak stopt en langzaam rijdt deden we hier ongeveer drie uur over. We hebben inderdaad heel veel olifanten gezien maar ook struisvogels en andere dieren. Na Addo zijn we terug naar het hotel gegaan en daar weer heel lekker gegeten en spelletjes gedaan.

Zondag 30/04/2017

Na drie dagen bij Addo Bush Palace, waar we nog een nachtje bij hadden geboekt omdat het zo leuk was, was het weer tijd voor mij om naar Port Alfred te gaan. Gelukkig viel het mee qua aantal uren en hadden we nog alle tijd om Port Alfred te laten zien. De campus en mijn accomodatie heb ik ook laten zien maar eigenlijk heb ik in één uur alles wel kunnen laten zien. Zo klein is het haha. In Port Alfred sliepen we in My Pond, het leerhotel van de hotelschool hier. Heel leuk om te zien hoe het er hier aan toe gaat. Het hotel is heel mooi maar ik ben wel blij dat ik mijn praktijk in Nederland heb gedaan.   We hebben even bij het hotel gechilld en ik heb wat voor m’n stage kunnen regelen en toen gingen we bij Highlander eten. Highlander is een pub met heel lekker eten een beetje buiten het centrum van Port Alfred. Na het eten gingen we nog naar één van de twee barretjes waar we altijd naartoe gaan en dat was heel leuk om daar ineens met mama, Pieter en oma te zitten. We hebben zelfs nog shotjes gedaan haha! Omdat het toch wel heel speciaal is dat oma op bezoek is in Zuid Afrika wisten ook heel veel mensen er van. Dus toen oma bij Ferry’s was kwam onder andere Sytse heel blij naar haar toe gelopen. Super leuk!

Maandag 01/05/2017

Na het ontbijt bij MyPond was het helaas tijd om afscheid te nemen. We hebben het super leuk gehad met z’n vieren en ik blijf het zo lief en speciaal vinden dat oma mij helemaal in Zuid Afrika kwam opzoeken. Echt een heldin!

Liefs Nora

Stormsriver: