Blog 17: Mislukt duik avontuur en m’n verjaardag vieren 10.000 km van huis!

24 juni 2017 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

18/06

Vorige week zondag ging ik met vier andere naar Port Elizabeth. Aangezien we al een halve week klaar waren met school en het nog wel even duurde voor ik aan de reis naar Johannesburg begin was het heel leuk om er weer een dagje uit te gaan. Nicole, die ook mee was zat voor Zuid Afrika 10 weken in Thailand en had daar hetzelfde duikcertificaat gehaald als ik. In Port Elizabeth was een duikweekend dus wij werden daar afgezet en de andere drie gingen de stad in om te shoppen.   Bij het duikfestival aangekomen wisten we niet zo goed wat we moesten doen en hoe het allemaal geregeld was. We waren om 9 uur bij het terrein en om 10 uur zou onze boot vertrekken voor de eerste duik. Bikkels dat we waren hadden we gepland om daarna nog twee keer te duiken omdat we er nu toch waren en het relatief goedkoop duiken was. Toen we al onze spullen hadden verzameld bij het verhuur punt en omgekleed waren was het bijna 10 uur en gingen we naar onze divemaster toe, soort van onderwater gids, om te vertellen dat dit onze eerste duik als net gekwalificeerde duikers was. Het was geen probleem en hij zou er rekening mee houden, top! We zaten op dezelfde boot als met de duiktrainingen en toen zaten we heel chill en relaxt. Dit keer zei de schipper dat we onze voeten in van die ‘klemmen’ moesten doen, zwemvesten aan, de touwen goed vast houden en dat asls we over boord zouden vallen hij ons niet kon ophalen. Nicole en ik moesten heel hard lachten totdat we er achter kwamen dat het geen grapje was. Oke oops haha. De golfen waren echt 4 à 5 meter hoog en in ons opblaas bootje stuiterde we lekker heen en weer. Toen we bijna bij de divesite waren moesten we ons klaar maken om te gaan en de buddychecks vast doen. We voerden nog een stukje verder en dan zouden we gaan duiken! 3, 2, 1 GO! Met z’n allen rolden we achteruit en lagen we in het water. De golfen waren nog steeds best wel heftig dus het duurde even voor ik m’n buddy Nicole had gevonden. Toen we elkaar eindelijk zagen zat de rest van de groep al onderwater. Oké top. Dan maar met z’n tweeën zakken en langs de lijn van de divemaster terug naar de groep. Alleen dat lukte niet. We hebben wel 100x geprobeerd om te zakken maar elke keer kwamen we weer naar boven. Het zakken is echt wel een klusje omdat je een mega zuurstof tank op je rughebt zitten die eigenlijk wilt drijven. We kregen van de boot nog wat extra gewichtjes maar nog steeds lukte het ons niet. De golfen waren te sterk, de materialen net anders dan we gewend waren en toen we wat zenuwachtig werden lukte het al helemaal niet meer om onze ademhaling onder controle te krijgen. De boot was ondertussen al weg gevaren en wij dobberden daar maar wat op open zee. Fantastisch! Toen we de boot weer in zicht kregen seinden we dat we graag opgehaald wilden worden. We baalden er echt flink van omdat dit onze eerste duik zonder het klasje had moeten worden. Maar nog geen 10 minuten later kwam er al een ander duo ook boven water die de boot in wilde. We vroegen hoe het onderwater was en toen waren we heel blij dat we niet zijn gaan duiken. De stroming was onderwater heel sterk waardoor je de hele tijd van links naar rechts drijfde. Daarbij was de visibliity verslechterd en kon je maar één meter ver zien. Dit zou dus betekenen dat als je je buddy en/of duikmaster kwijt was je ze bijna moest aanraken om ze te kunnen zien. Geen prettig idee! Bij onze huurspullen kregen we helaas geen duikcomputer en compas dus als wij elkaar onderwater kwijt waren geweest had dit heel slecht kunnen aflopen. 18 meter diep in de zee, een visibility van één meter en geen kompas of duikcomputer. Jemig wat was ik blij dat we in de boot zaten! We gingen terug naar het strand met het festival en toen we vertelden dat we het later die middag nog een keer wilden proberen kregen we te horen dat het hele festival was afgeblazen omdat het zo gevaarlijk werd. We baalden aan de ene kant heel erg omdat we het idee hadden dat we heel hard hadden gefaald en dat we voor ‘niks’ de hele training hebben gedaan. Aan de andere kant zeiden alle andere duikers dat zij er ook helemaal niet van konden genieten die ochtend omdat de omstandigheden zo slecht en gevaarlijk waren. We hebben toen de andere meiden gebeld en gevraagd of ze ons wilden ophalen bij het festival om samen verder (souvenirs) te shoppen. Ik ben toen heel goed geslaagd en de dag was super leuk en gezellig maar het duikfestival was toch wel een domper!

24 JUNI 2017

!!!!!MIJN 20e VERJAARDAG!!!!!

Woehoeeeeeee!! Afgelopen zaterdag was ik jarig en werd ik 20!! Het was heel gek om je jarig te voelen op zo’n afstand van familie en vrienden en de gebruikelijke verjaardags dingen zoals feestje organiseren, boodschappen doen en mensen om je heen! Gelukkig heb ik Lysanne die echt een top dag voor mij heeft geregeld!

De avond daarvoor zijn we met Jet en Corina bij Lounge wat gaan drinken op mijn verjaardag. Lounge is echt een industrieterrein schuur en aangezien iedereen al dronken was van de barolympics en wij later kwamen en dus een stuk nuchterder waren was de stemming een beetje mwah. Bij Lounge kan je wel heel leuk poolen en tafelvoetballen en dat hebben we dus gedaan tot het 12 uur was. Want toen was ik jarig!!! Nog even één drankje en toen ook maar Maurice, de taxi gebeld om naar huis te gaan.

Op mijn verjaardagsochtend moest ik om 10 uur klaar staan om te gaan en ik wist alleen dat ik voor de avond-verassing nog thuis zou komen. Als ontbijt had Lysanne hele lekkere appelgebakjes geregeld met kaarsjes erin die ze zingend kwam brengen, super lief! Daarna kreeg ik een heel leuk Brussel boekje van haar die ze zelf gemaakt heeft met to do dingen, where to go en foto lijstjes voor wanneer familie/vrienden in Brussel langskomen. Heel erg leuk zo’n persoonlijk cadeau! Daarna pakte ze haar laptop en kreeg ik een super leuk filmpje te zien! Mijn lieve familie en vrienden hebben mij in allemaal filmpjes gefeliciteerd en dat was achter elkaar geplakt en kreeg ik zo te zien. Dat was zo speciaal!! Iedereen had ook echt z’n best gedaan! Papa en Jetty stonden bijvoorbeeld bij het huis in Arnhem en Marike had een filmpje op haar schommel die uit Wijchen vandaan komt. Zooo super leuk!! Na al dit leuks was het 10 uur en tijd om te gaan. Maurice stond buiten al weer klaar en had speciaal voor mijn verjaardag een mooie auto geregeld. We reden richting de townships en toen ik zag waar  we waren werd ik zo blij!! We gingen bij het dierenasiel hondjes knuffelen <3 <3 <3 <3 Het was zooo leuk! Allemaal lieve puppies en een paar grotere hondjes!! In het begin waren ze best wel wild en vond Lysanne het eigenlijk niet zo prettig maar ik was zo blij met knuffelbare hondjes dat het me niks uitmaakte dat ze allemaal op mij sprongen. Wat een schatjes waren dat! Één puppie viel op mijn schoot in slaap en die heb ik toen aan Lysanne gegeven. Ook met de hondjes gespeeld en ballen gegooid maar het knuffelen was toch wel het aller leukste!! We hebben wel een dik uur de hondjes geknuffeld tot het asiel dichtging en we moesten gaan. Maurice kwam ons weer ophalen en we reden terug richting de campus. Ik ging er van uit dat nu het moment was dat we even gingen chillen tot de avond. Maar nee! We hadden 5 minuten om weer te gaan! Heel leuk! Snel even schone kleren aangedaan want mijn witte jasje zat vol met honden pootjes <3. Vervolgens liepen we richting school en dacht ik dat we daar wat zouden eten bij het kleine lunchbarretje Tariro’s. Nope, we liepen verder en kwamen bij Decadent uit. En tadaaaaa daar waren Panny en Anna ook! Met z’n  vieren gingen we chocoladefonduen wat ik van ze cadeau kreeg. Heel erg lief, super lekker en heel gezellig!  We hebben heel erg lekker gegeten en daarna aan de overkant bij C’est la vie nog sparkling wine gedronken en kaartspelletjes gedaan. Super leuke middag was dat! Daarna liepen we naar huis en begon het chill moment. We waren allebei heel erg moe en vielen lekker in slaap. Gelukkig had Lysanne een wekker gezet want we moesten om 18 uur klaar staan. Helemaal in de make-up en ready to go liepen we met z’n tweeën weer richting school. Maar niet om op school te eten want bij het kruispunt gingen we naar links wat betekende dat we bij Links gingen eten! Yeeeh! Toen we binnen kwamen zaten Nicole, Tess, Panny, Anna en Corina daar als verassing en gingen we met z’n allen gezellig eten! Super leuk en de tafel was helemaal mooi versierd met rozen blaadjes en we begonnen met sparkling wine. Het was echt een super leuke dag vol met leuke verassingen! De dag erna ging het zelfs nog even verder want ik moest weer om 19 uur klaar staan. Samen met Manon en Tamar en later kwamen ook nog Roos en Tessa gingen we eten bij de Highlander. Zij waren een weekend weggeweest en waren dus niet op mijn verjaardag. Super lief van hen om het zo in te halen en daarbovenop kreeg ik ook nog een trui van hen van Stenden South Africa. Het was heel gek om m’n verjaardag zo in het buitenland te vieren maar het was wel een hele leuke dag en ik heb mij super verwend gevoeld!

We zijn nu bijna op het eind van onze laatste reis en internet is schaars. Vandaar dat de blogs wat vertraagd zijn maar er komt nog heel wat aan want we maken echt super veel mee!

Liefs,

Nora

1. A.C. van der Geest:
    12 juli 2017
    Hai, Nora,
    Hier voelde het ook vreemd aan ,een jarige zo ver weg. Ik zal er maar aan wennen want in de toekomst zal dat wel meer voorkomen met al die ondernemende kleinkinderen. Tot ziens in Nederland. Oma Ans